Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Az LMP által kezdeményezett MÁV-vizsgálóbizottság egyelőre nem tudta elkezdeni munkáját, ezért a párt egy Fehér Könyvben foglalta össze a vasúttársaság legégetőbb problémáit.
Csütörtökön mutatta be az LMP által készített, a MÁV problémáit összegző Fehér Könyvet Jávor Benedek. A frakcióvezető szavai szerint a MÁV és a vasúti ágazat Magyarországon hosszú ideje válságban van és ez a válság az utóbbi években talán a korábbiaknál is súlyosabb méreteket öltött. Emlékeztetett arra, hogy az LMP egy vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte, amelyik a 2010 óta a vasúttal kapcsolatban hozott döntéseket és a vonalfelújításokat vizsgálná, de a testület egyelőre nem tudta elkezdeni a munkáját. Az LMP addig egy Fehér könyvben foglalja össze a legégetőbb problémákat – mondta Jávor Benedek.
A könyv első része a strukturális problémákat járja körül, például a finanszírozási gondokat, a társaság szervezet-átalakítási kudarcait, a hatékonyságot és a privatizáció által okozott károkat – közölte a politikus. Az LMP véleménye szerint az Orbán-kormány a korábbi kabinetekhez hasonlóan járatritkításokkal akar megtakarítást elérni, pedig a vasút magas fix költségei miatt ettől nem várható érdemi költségcsökkentés. A rosszabb minőségű szolgáltatás miatt az utasok el fognak pártolni a vasúttársaságtól – tette hozzá az LMP-s képviselő. Az ellenzéki párt éppen ezért integrált, ütemes menetrend bevezetését javasolja a fővonalakon, miközben egységes rendszerbe szervezné a vasúti és a hozzá kapcsolódó buszközlekedést. Egyúttal megszüntetnék az ugyanazon a vonalon szállító vonatok és buszok párhuzamos támogatását.
A politikus kitért arra is, hogy az elmúlt években szinte csak az EU által finanszírozott projektek keretében végeztek felújításokat és ezek a munkálatok túlnyomórészt a fővonalakra korlátozódnak. A szárny és mellékvonalak eközben elképesztően rossz állapotba kerültek – tette hozzá. A felújításokat „arcpirítóan” magas áron hajtja végre egy jól körülhatárolható, kormányközeli kör, amelyiknek kiemelt szereplője a Közgép – jelentette ki. Hangsúlyozta, hogy a fővonali felújításokra kilométerenként átlagosan másfélmilliárd forintot költenek, ami sokszorosa a mellékvonali munkálatok összegének. Jávor Benedek egy külföldi példát is említett, amely szerint a Szajol-Püspökladány vonal felújítása kilométerenként több mint kétszer annyiba kerül, mint a Berlin és Hamburg közöttié.