„Makovecz Imre hazament. Itt nem volt itthon. Kicsit haragszom is rá, hogy ő már elment, de én még itt vagyok” – ezzel a mondattal bocsátotta útjára gondolatait Papp Lajos. Az emblematikus frizurájától megszabadult szívsebész nyugodt hangon mondta el, hogy általában úgy érzi magát a Corvinus aulájában, mint egy börtönben, ez ugyanis egy rossz rezdülésű tér, ahol úgy érzi, rádőlnek a falak. Most azonban nem: a tér szakrálissá vált, ugyanis olyan emberek ülnek itt, akik készek arra, hogy befogadják Isten szavát. Lám, mire képes a művészet: csak egy festmény kellett ahhoz, hogy a szabad ég hiánya és a Marx-szobor látványa miatti rosszérzés elhagyja az embert. Papp Lajos szerint ez egyáltalán nem véletlen. A művészek ugyanis az angyalok hangját tolmácsolják felénk. Egy József Attila, egy Latinovits Zoltán újabb kapukat nyit meg bennünk, rezgésvilágokat. Hiszen a magyar nyelv magáért beszél. De vigyázzunk erre a kincsre, annál rosszabb ugyanis nincs, amikor művészek, történészek magyarázzák a művész szándékát, így Papp Lajos. „Ha ott a művész, kérdezzük meg, mire gondolt! De ha nincs, hadd érezze mindenki azt, ami a szívében van.”
Lajos, beszélj! – ezzel a felszólítással adta át a szót a szívsebész-gyógyító Szántai Lajosnak, aki olyan evidenciák lefektetésével kezdett, hogy ha érzések fogalmazódnak meg bennünk, akkor olyankor gondolkozunk. Szántai mondanivalójából sokat nem jegyeztünk fel, de nagy igazságok hangoztak el előadásában. Többek közt olyanok, hogy mikor kimondjuk azt a mondatot, hogy itt vagyunk a jelenben, az már nem is érvényes kimondásakor. Lehet, kiszökött az ajtón, lehet kiugrott az ablakon, teljesen mindegy: már a múlt része. Vagyis dehogy mindegy! Hiszen itt van velünk, köztünk él.
Feltárul minden titkos világ
„Az a kérdés, hogy Magyarországon a magyart magyarként miért nem hagyják tájékozódni? Miért kell az aktuális Heti hetest, Heti Választ vagy Való Világot nézni?” – ébresztett fel bennünket álmunkból a művelődéskutató. A kérdést azonban már nem akarta megválaszolni Szántai, hiszen azt úgyis tudja mindenki. Szántai szerint feltűnő, hogy az egész bolygón nagyjából minden város ugyanúgy néz ki, legyen az Japánban, Németországban vagy Argentínában. „Makovecz Imrének volt egy mondása: egy épület akkor jó, ha ott jól érzem magam” – így Szántai, aki nagyon szeretné, ha a tervezők végre lelépnének geometriai formák formálta ösvényről, és észrevennék, hogy a magyar emberhez azért állnak közel a kerek, boltíves alakzatok, mert azok a Szent Koronára emlékeztetnek.
Az alig egyórás gondolatextázist követően mindannyian maradtunk még kicsit a közgáz aulájában, ebben a közös szakrális térben – hagyva, hogy ősi magyar zene rángasson minket egyre felfele a képzeletbeli életfán, oda, ahova csak nagyon keveseknek van alkalmuk betenni a lábukat. Közben Szántai Lajos mondata visszahangzott kiüresedett agyunkban: „Van egy jól felépített város, de az mindig fent van.”