Brutális pénzdíj, új versenyszám, innováció a köbön – visszatérnek a világsztárok Magyarországra
Világszenzáció készülődik a magyar fővárosban.
Elutasította a Nemzeti Közlekedési Hatóság az Alstom metrókocsikra beadott típusengedély-kérelmet. Ez azt jelenti, hogy a fővárosnak fel kell bontania a metrókocsik szállítására kötött 65 milliárdos szerződést, annak ellenére, hogy az ár felét már kifizették. Demszky Gábor összehívja jövő hétre a két bizottságot, és augusztus 20-ra a közgyűlést az ügyben.
Az engedélykérelmet elsősorban a fékrendszer miatt utasították el, mivel az nem felel meg a vonatkozó jogszabályban előírtaknak, illetve nem bizonyított, hogy olyan biztonsági szintet képvisel, mint a jogszabályi előírások szerint kialakított fékberendezések. Emellett az utólagosan elrendelt, és a jármű hibamentes üzemét bizonyítani hivatott tartampróbán feltárt hibák a járműre telepített különféle vezérlőszoftverek további módosítását igénylik.
A fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést. Demszky Gábor már kezdeményezte a két illetékes fővárosi szakbizottság jövő heti rendkívüli ülését. Az ülésekre a BKV elkészíti a szerződésbontás következményeit tartalmazó háttéranyagot. A végső döntést augusztus 20-án a fővárosi közgyűlés rendkívüli ülésen mondhatja ki. A döntésnek számos kihatása lesz. Többek között új pályázatot kell kiírni a metrókocsikra, ami akár egy évvel is eltolhatja a 4-es metró 2013 év végére tervezett átadását. Ha az új szerelvények nem jönnek, akkor a jelenlegi, 2-es metrón közlekedő orosz kocsikon egy 3,2 milliárdba kerülő átfogó karbantartást kell elvégezni. A 4-es metró uniós támogatását is érintheti az ügy.
A VEKE már korábban szerződést bontott volna
A VEKE már a döntés megszületése előtt tanulmányban összegezte az esetleges szerződésbontás következményeit. A 2-es és a 4-es metró esetében is a szerződésbontás nyomán a BKV az előlegre vonatkozó bankgaranciát és a jóteljesítési garanciát lehívhatja, így azonnal jelentős forrásokra tehet szert, melyek eredendően a projektet finanszírozó Fővárosi Önkormányzatot és az Európai Beruházási Bankot (EIB) illetik. A VEKE szerint önmagában egy új járműtender nem jelenti a határidőből kicsúszást, de a kockázatok minden eddiginél jelentősebbek. Szükséges ezért a 4-es metró alapvető uniós támogatási dokumentumainak átdolgozása, valamint bizonyítani kell az Európai Bizottságnak, hogy a projekt a döntések nyomán nem lehetetlenül el.
A 2-es metrón közlekedő szovjet gyártású szerelvények többszörösen elmaradt élettartam-növelő munkáinak végrehajtása elkerülhetetlenné vált, ezeket a munkákat meg kell kezdeni. A 2-es metróvonal felújítása kapcsán a járműbeszerzést követően a Siemens-szel megkötött szerződés alapján a biztosítóberendezés cserére kerülne sor. A szerződés újratárgyalása elkerülhetetlen. A 4-es metróvonal építése kapcsán a járműbeszerzéshez kapcsolódóan a Siemens-szel megkötött szerződés alapján a biztosítóberendezés telepítésére és külön szerződés keretében a kocsiszín kiépítésére kerülne sor. A szerződések újratárgyalása elkerülhetetlen. A 4-es metró jelenleg kiemelt uniós projekt, amit a jelen uniós finanszírozási ciklus, azaz 2015 végéig le kell zárni, különben a metróvonal teljes uniós forrását elveszthetjük.