Kis kerékpársáv-határozó

2023. augusztus 09. 15:31

Amit most Budapesten látunk, az csak itthon újdonság.

2023. augusztus 09. 15:31
Balogh Samu
Balogh Samu
Facebook

„Kis kerékpársáv-határozó

Ahhoz, hogy Budapesten a mainál is többen biciklizzenek, többek között biztonságosabb, védett kerékpársávokra van szükség. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy tavaly a védett kerékpársávok kialakítása kapta a legtöbb szavazatot a fővárosi önkormányzat Közösségi Költségvetésének szavazásán.

Európa és a világ nagyvárosai egytől egyig egy emberbarátabb, fenntarthatóbb, biciklizhető város irányába haladnak. Mivel rengetegen vannak, akik szívesen bicikliznének, de félnek a nagy forgalomban való tekeréstől, szükségünk van védett, elválasztott biciklisávokra, amelyek összekötik a belvárost a külsőbb kerületekkel. Ezért különösen fontos lépés, hogy az Üllői úton és a Váci úton megvalósultak Budapest első védett kerékpársávjai.

Ezt is ajánljuk a témában

De nézzük, mit látunk Európa más városaiban! 

Koppenhágában jellemzően igyekeznek a kerékpársávokat elemelni az autók által használt úttesttől, így egy köztes szintre emelik a bicikliseket az autók és a gyalogosok közé. Ez teljes átépítést igényel, amihez nem csak a szélső sáv egyszerű megemelése kell, hanem például a vízelvezetést is át kell építeni.

Hollandiában igyekeznek teljesen elválasztani a forgalmasabb utakon a bicikliutakat az autóforgalomtól, értelemszerűen ez még nagyobb átépítéseket igényel, hiszen nem elég az úttestek szélét átépíteni.

Barcelonában egyszerűbb, utólag felszerelhető elemekkel igyekeznek elválasztani a biciklizőket a forgalomtól. Ez részben hasonló az új budapesti sávokhoz, azzal a különbséggel, hogy ezek jellemzően alacsony elemek. A kollégák itthon is vizsgálták a barcelonaihoz hasonló eszközök használatát, de végül elvetették, aminek csak az egyik oka volt a kb. négyszeres árkülönbség a rugalmas, elhajló pollerekhez képest.

Párizsban hatalmas biciklis forradalom zajlik. Nem csak a Szajna-partok felszabadításában mutatnak példát, de az új kerékpársávok kialakításában is. Ráadásul hozzánk hasonlóan – nem véletlenül hasonlít Budapest belvárosa Párizs beépítettségéhez – szintén sokszor forgalmi sávok átalakításával. Párizsban sokszor látunk kiépített szegélyekkel elválasztott biciklisávokat, de megtalálhatók a budapestihez hasonló rugalmas, elhajló pollerek is.

De még Amerika nagyvárosaiban is sok példát találunk a budapestihez hasonló, pollerekkel védett sávokra.

Amit most Budapesten látunk, az csak itthon újdonság. Nem őrültség, de még csak nem is egyedi megoldás: más városokban számtalan példát látunk hasonló kialakításokra. Ezek az első szakaszok, természetes, hogy újdonságot jelentenek, meg kell még tanulnunk használni őket. Reméljük, hogy beválnak és sokan fognak tekerni rajtuk.”

Ezt is ajánljuk a témában

***

Nyitókép: Jean-Baptiste Gurliat / City of Paris

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
iimre
2023. szeptember 14. 13:20
"papalimapapa augusztus 09. 16:15 Az BRFK hozzon döntést és a mentők szolgálatteljesítésének akadályozása, valamint…" Úgy tudom, a BRFK politikai szintű főnöke a budapesti főpolgármester — úgyhogy a kör bezárult…
iimre
2023. szeptember 14. 13:12
"Osztap_Bender augusztus 10. 09:17 A kormány pedig, ahelyett, hogy törvényekkel megakadályozná az ámokfutást, sunyin mosolyog a lakosság tehetetlenségén, nyomorán." Mi a bajod? Ez volt a legutóbbi önkormi választás eredménye Budapesten, ha nem tetszik, legközelebb védjék meg magukat a fővárosiak a szavazataikkal — ilyen ez a demokrácia…
Ben Jeremiah
2023. augusztus 10. 15:59
Azért ezek a zöldek hülye nyomorékok. A belvárosi biciklizgetést összekeverik a rendszerszintű közlekedéssel. Az egyik szórakozás, játék, sport - a másik a mindennapi élet tartozéka. Közlekedés nélkül nem lesz kenyér meg szójalatte a boltban, és a fos ikea bútort sem biciklivel fogják felvinni a Rózsadombra. A szétbiciklizett környékeken semmi üzlet nem lesz, és akkor a lakók is eltűnnek. (ld. v. kerület, ix. kerület... ahonan kiűzik az autókat, ott először kocsmák lesznek, majd ha oda is csak gyalog lehet hordani a cuccost, akkor magyarosch bögréket áruló szuvenír boltokká silányul a környék.
Perger
2023. augusztus 10. 14:16
Budepesten a tömegközlekedés önállóan nem képes kiszolgálni a közlekedni kénytelen lakosoakat. Ha az autósok csak fele átszállna a BKV-ra megállna az élet a fővárosban. A kerékpár erre nem megfelelő alternatíva, szenonális és időjárás függő ahogy a reller sem. Túlzóan preferált a benne rejlő lehetőség és a rájuk vonatkozó szabályok is homályosak, azok betartatása pláne. Szabadidős tevékenysére inkább lenne alkalmas, ahhoz viszont nem a sugárutakra kellene őket tereni, hanem egészségesebb környezetbe. A rakpartok radikális, mimndenki számára használható, élhető átalakítására rengeteg kiváló terv született de senki nem próbálta legalább elkezdeni. A kéregalatti budai rakpart dunai kiszélesítése, felül parkosítva É-D irányban óriási lehetőség lett volna. Pesti oldalon az esztétikus, kultúrált kikötők és a mindenki számára (autó,gyalogos,stb) használható rakpart sem fejlődik sehová. Távlatokban kellene gondolkodni protekciononizmus nélkül. Mert ez a város mindenkié!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!