Hidegzuhany az autósokra: jelentős változások jönnek a fővárosi parkolásban – mutatjuk hol lesz drágulás!
Több baloldali vezetésű kerületben is emelkednek a parkolási díjak.
Budapest a villamosok városa, érdemes erre büszkének lennünk.
„A UITP, a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség rendszeresen közzéteszi ezeket a statisztikákat, most 2019-20-21 adatai látszanak a legfrissebb adatokon. Bár a 2021-es évben a pandémia miatt még látható a visszaesés világszerte, Budapest vezető helye nem változott.
Az 1940-évektől Amerikában, majd az a 1950-es és 60-as években Európában végigfutott villamosbezárási hullámok eredményeként a világ legnagyobb villamoshálózatait az olcsó olajon felbuzdulva, az autóknak és a buszoknak teret engedve felszámolták a világ akkor legfejlettebb nagyvárosaiban. A listán szereplő néhány másik rendszerrel (pl. Bécs) együtt a budapesti élte túl az egyik legjobban ezt a kort, még ha így is számos vonal szűnt meg akár a busz- és trolibusz-hálózat kiépültével, akár később az új metróvonalak fölött.
Budapest a villamosok városa, érdemes erre büszkének lennünk és örülni annak, hogy nálunk egy eleve elektromos közlekedési mód ilyen domináns tudott maradni, így nem néhány új elektromos busz képviseli csak a felszíni közlekedésben a dízel utáni kort, hanem eleve alapjaiban zöld a közösségi közlekedési rendszerünk.
A budapesti villamoshálózat a 80-as évektől inkább leépülőben volt, több vonalbezárás ötlete is rendszeresen felmerült, de mára ezek a sötét felhők inkább távoli emlékek maradtak. Először a nagykörúti felújítással és a Combinók érkezésével 2004-6 körül, majd 2010 után, a BKK létrejöttével és az 1-es és a 3-as átfogó felújításával, a Budai Fonódó megépítésével, a máig élő és máig Budapest számára új villamosokat biztosító, 2014-ben általunk megkötött CAF-villamosbeszerzési szerződéssel a budapesti villamoshálózat új lendületet kapott.
Ez persze világszerte látható trendbe illeszkedett: a villamosok visszatértek, számos városban épültek ki vadonatúj hálózatok az elmúlt 20-30 évben. Például a listán Budapest mögött található Párizs a XX. században teljesen felszámolta a hálózatát, de aztán egy új, kapacitív, mára 12 vonalas hálózatot 1992-től kezdtek kiépíteni a külvárosokban - és annyi vonal épül jelenleg is, hogy Budapest első helye sincs biztonságban sokáig. Bécsben, Varsóban, Prágában is számos vonalhosszabbítás épül ma is.
Számos kész terv van a fiókban a folytatásra nálunk is: a Budai Fonódó kiépítése tovább délen a Duna mentén, a 3-as tengely folytatása északon a Szegedi úti felüljárón át az Árpád hídig vagy délen Pesterzsébet központján át a hévig, a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítése és ezáltal a 14-es és a kiskörúti tengely összekapcsolása, vagy akár a Thököly úton a villamos visszaállítása. Érdemes ezeket komolyan venni és ahogy hazai vagy uniós forrás biztosítható rá, megépíteni, hisz Budapesten a villamosoknak legalább akkora jövője van, mint múltja.”
***
Nyitókép: Budapesti Közlekedési Központ Facebook-oldala