Ám a megdöbbentő svéd közbiztonsági állapotoknál talán egy még égetőbb alkalmassági és hitelességi kérdést feszegethetett a Tanács soros elnöki tisztségét 2022 második félévében betöltő Csehország átfogó korrupciós botránya. A híradások szerint a vesztegetési ügylet akkorára duzzadt, hogy annak következtében nemcsak a cseh oktatásügyi miniszternek kellett lemondania, hanem egy rendőrségi razzia során őrizetbe vettek tizenhárom olyan politikust és vállalkozót is, akik az egyik cseh kormánypárthoz és a prágai fővárosi önkormányzathoz is kötődtek. Mondani sem kell, a botrány egész Európát bejárta, Petr Fiala kormányát pedig a lehető legrosszabbkor érintette, hiszen több újság olyan, az üggyel kapcsolatos nyomozati anyagokból kiollózott mondatokat hozott nyilvánosságra, amelyek szerint a résztvevők arról beszélgettek: „ne aggódj, ha Prágába megyünk, lophatunk.”
Valamilyen kifürkészhetetlen oknál fogva azonban a Magyarországgal oly gyakran foglalkozó Európai Parlament jelentéstevői ebben az esetben sem érezték szükségét annak, hogy felvessék a cseh elnökség hitelességét firtató kérdéseiket, csakúgy, mint az azt megelőző, 2022 januárjától teljesítő, s szintén jogállamisági aggodalmakat felszínre hozó francia elnökség kapcsán.
Ha visszaemlékezünk, miután Jean Castex francia kormányfő átvette a Tanács soros elnökségét, addigra az Emmanuel Macron államfő fémjelezte Franciaországban már egyszer a gyakorlat tárgyát képezte a francia alkotmány vitatott, 49,3-as cikkelye. Ez alapján a parlament által is elfogadottnak tekintendő egy elnök által támogatott tervezet abban az esetben, ha a miniszterek többsége hozzájárul a szavazás megkerüléséhez, és az azt követően indított bizalmatlansági indítvány 24 órán belül nem mozdítja el a kormányt. Még a sok francia választópolgár szerint is kifejezetten a demokrácia megcsúfolásával és a jogállamiság sárba tiprásával egyenértékű politikai húzás ellenére, a Castex vezette soros elnökség egyetlen kritikus szót sem kapott Brüsszeltől. Sőt, Macron ebbéli húzása oly mértékű politikai sikert aratott a francia establishmenten belül, hogy a 2022-es elnökválasztási győzelmét követően még 11 (!) alkalommal vetette be
e kifejezetten megosztó, a francia parlamentet megkerülő taktikáját.
De ha magunk mögött hagyjuk a múlt eseményeit, s előre tekintve számításba vesszük a svéd elnökséget idén júliusban váltó Spanyolország helyzetét, akkor az előbbi példákhoz kísértetiesen hasonlító mintázat rajzolódik ki. Ugyanis a Pedro Sánchez vezette spanyol kormány kapcsán már nem először vetődik fel, hogy súlyos jogállamisági mulasztások mennek végbe, amelyek gyakran vesztegetési botrányokkal is összekapcsolhatók. Mint az Győri Enikő európai parlamenti képviselő spanyol jogállamisággal kapcsolatos felszólalásából kiderül, „több szocialista képviselő korrupciós botránya volt szükséges ahhoz, hogy itt is megvitathassuk mindazt, ami Spanyolországban történik. A Sánchez-kormány alkotmányellenes és szélsőbaloldali pártokkal kötött megállapodásnak köszönhetően működik. Programjuk pedig a jogállamiság és a szabadságjogok felszámolásából, a magánéletbe való beavatkozásból és a spanyolok mindennapi biztonságának veszélyeztetéséből áll.” Érdemes megjegyezni, a kormánypárti EP-képviselő szavainak hitelességét még a spanyol sajtó is alátámasztotta, amikor külön figyelmet szentelt a képviselőasszony felszólalásának megemlítésére, s a téma napirenden tartására.