Írta: Sümeghi Lóránt, a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány vezető elemzője
Nemcsak a magyar sajtóban, hanem Európa-szerte nagy visszhangot váltott ki az Európai Parlament nemrég kiszivárgott állásfoglalása, miszerint egy ötpárti határozat formájában, a magyarországi jogállamiság helyzetére való tekintettel hivatalosan is megkérdőjelezik Magyarország hitelességét, illetve kompetenciáját az unió Tanácsának soros elnöki tisztsége betöltése kapcsán. A részletek szerint emiatt az Európai Parlament – amely ebben a kérdésben egyébként nem rendelkezik jogkörrel – arra kérte fel a Tanácsot, hogy ezt az aggályt mihamarabb orvosolja, különben kénytelenek lesznek a brüsszeli bürokraták sajátos megoldást találni az általuk felvetett dilemmára.
Mint ismert, a Tanács soros elnökségét a tagállamok egy 2030-ig előre meghatározott sorrendben látják el, a félévre szóló elnöki periódusokat minden év júniusában és decemberében az Európai Tanács rendes ülései zárják le. A kialakított rotációs rend alapján
hazánk – 2011 első féléve után – most 2024 júliusától újabb hat hónapon keresztül látja majd el a Tanács soros elnökének feladatait.
Az évtizedes múltú soros elnökség rendszerében precedens nélkülinek számító, s kifejezetten egyetlen tagállamot megcélzó nyomásgyakorlás kapcsán számos, Magyarországgal kritikus és egyben a nemzetközi baloldallal rokonszenvező politikai elemző, illetve kommentátor is megnyilvánult. Az EP állásfoglalását méltató szakvéleményekből szinte egytől-egyig kiderül, a potenciális magyar elnökség körüli hitelességi kérdés széles körben való felvetése nem egy kifejezetten Magyarországgal kapcsolatos kezdeményezés, hanem egy pusztán olyan természetű felülvizsgálati eljárás, amely adott esetben bármely más, a Tanács soros elnökét delegáló országgal kapcsolatban is felmerülhetne.
Hogy e nyakatekert brüsszeli érvelés azonban mennyire távol áll a valóságtól, illetve milyen mértékben meríti ki a politikai értelemben vett kettős mérce klasszikus fogalmát, azt nemcsak számos múltbeli, hanem egyes jövőbeni, soros elnököt delegáló országoknak a különböző jogállamisággal, közbiztonsággal, valamint korrupciós botrányokkal kapcsolatos ügyeik hűen érzékeltetik,
amelyek mégsem vonták maguk után az Európai Parlament elfogult kritikáját.