Leimeiszter Barnabás írása Magasles tárcasorozatunkban
Miért olyan népszerű a halál? Jó, sarkosan fogalmazok. De annyi bizonyos, hogy a kisember, ha úgynevezett súlyos etikai dilemmákkal szembesül, gondolkodás nélkül, nyugodt szívvel a halál oldalára áll.
A kisember a gyakorlati szempontokat tartja szem előtt, és hát tagadhatatlan, hogy a halálnak vannak bizonyos praktikus előnyei. A józan ész a legtöbb esetben azt követeli meg, hogy inkább legyen a semmi, mint a valami. Igazából egy kezünkön meg tudnánk számolni az eseteket, amikor praktikus az, hogy valami legyen. Ehhez nem is kell különösebb magyarázatokat fűzni. Elég annyi, hogy a kisembert nem a „létfenntartás vak ösztöne” hajtja, mint azt feltételezni szokás. Vagy jóval bonyolultabban működik ez az ösztön, mint hinnénk. Ha mondjuk a kisembernek legyűrhetetlen szenvedélyei vannak, amelyeket egy alapvető létbizonytalanság hív életre, és nyilvánvalóan ott dolgozik ezekben a gyakorlati reflex, csak éppen a túlbiztosítás kényszeréig hajtva – ha habzsol, harácsol, kórosan félti az egészségét, mert igyekszik minél szilárdabban megkapaszkodni az életben, akkor nem „még inkább” kisember lesz belőle, hanem kevésbé lesz az.
Ezek a szánandó gyengeségekkel megvert emberek fölfelé lógnak ki a mai társadalomból. Valaki nem lehet „radikálisan” kisemberi. Olyan ellentmondást érzünk itt, ami a kisember természetének lényegét világítja meg. Talán nem túlzás úgy definiálni őt, mint mindennemű radikalitásra képtelen lényt. Akinek szenvedélyei vannak, az nem tud igazán praktikus lenni. Aki odáig megy a gyakorlatiasságban, hogy ellehetetleníti vele a saját életét, az nem valódi kisember.