– bár a mai jóléti társadalmakban már rég nem annyira, mint régen. Ezt pedig a baloldal nem szereti, hiszen a baloldal fel akar szabadítani a kölcsönös függőségek alól. Ezzel azonban akaratlanul a szoros emberi kapcsolatok alól is felszabadít, és atomizál – miközben jajong az atomizáción.
Illetve az egész jelenség azt is mutatja, hogy a baloldal azt szeretné, ha a szolidaritás elsősorban vertikális lenne, nem pedig horizontális. Azaz a mélyen megbúvó baloldali igény az, hogy a dunántúli középosztálybeli családok legyenek szívesek jobban segíteni az északkelet-magyarországi mélyszegényeket, mint a rokonaikat; vagy mondjuk a budapesti középkorú házaspárok is figyeljenek jobban a viharsarki mélyszegényekre, mint vidéki szüleikre.
Azaz a baloldal a névtelen szolidaritás híve: jobban szeretné, ha a rászoruló ismeretlenekkel szolidárisabbak lennénk, mint az ismerős rászorulókkal.
A jó szolidaritás a baloldal számára mindig az, amikor az állam szociális alapon jelentős újraelosztást végez – ez az „össztársadalmi szolidaritás”. Ezt egy bizonyos fokig meg lehet csinálni – hogy mennyi jó belőle, az vita tárgya –, de ez mindig csak anyagi szolidaritás lesz. A kisközösségi szolidaritás viszont egyéb segítségnyújtást is jelent, sőt gyakran főleg mást jellegűt: elmenni a rokon gyerekéért, meglátogatni a kórházban a nagyszülőket, barátokat, bevásárolni valakinek, segíteni leckét írni. „Össztársadalmi” szinten ez tulajdonképpen lehetetlen, és szerintem nem is annyira kívánatos.
Miközben a baloldal szolidaritást emleget, ők mindig a távoli, személytelen anyagi segítséget értik alatta