Leimeiszter Barnabás írása Magasles tárcasorozatunkban
Fellini-retrospektívet tartottak a minap egy pesti moziban. Elmentünk megnézni a 8½-et. Éppen hatvan éve mutatták be egyébként. Egy filmnek bizonyára nem tesz jót, ha azzal a tudattal ülünk be rá, hogy remekművel lesz dolgunk. Nehezebb megküzdeni a pozitív, mint a negatív prekoncepciókkal.
Nos, a 8½ olyannyira remekmű, hogy még a saját zsenialitása sem rontja el. Hatvan év ide vagy oda: működik.
Visz magával, ringat, kápráztat, gyönyörködtet.
Mastroianni, Cardinale, Aimée: tündökletes jelenségek. A híres képsorok, a bíboros audienciája a gőzfürdőben (Martin Scorsese emelte ki nemrég, mint az egyetemes filmtörténet csúcsát), a „háremjelenet”, s a katartikus befejezés, a szereplők körtánca a le nem forgatott film díszlete körül: semmit nem vesztettek a varázsukból. Akkor sem, ha ez a nagyon önreflektált, nagyon áttételes, nagyon meta stílus, a film-a-filmben gesztusa, a mise en abyme, ami akkor újszerűen és forradalmian hatott, mára mindennapivá vált. Hogy távoli példákat említsek, egy korosztály nőtt fel a Family Guy-on meg a Rick és Morty-n, ami ezt az elidegenítő stílust fejlesztette tovább, alakította a népszerű történetmesélés nyelvévé. Köznyelvvé szinte, amit egy óvodás is ért, folyékonyan beszél.
Ma már mindenki pontosan tudja, hová tegye az idézőjeleket. Az önirónia a nyugati társadalmak ópiuma. Hogy a 8½ mágikus, költői öniróniáját érti-e az átlagnéző, abban már kevésbé vagyok biztos.
Ha ma mutatnák be a 8½-et, bizonyára kevésbé lenne reveláció, mint 1963-ban volt. És egyébként sem ünnepelnék körül olyan egyöntetűen és hangosan, mint akkor tették. Elvégre Guido alkotói válsága, szenvelgése-álmodozása a luxusszanatóriumban, csapongása az elvetélt ötletek, a kísértő emlékek, a szeretett és nem szeretett nők között: a férfinárcizmus pontos természetrajza. Azé a férfinárcizmusé, ami minden hazug premisszájával és nevetséges-kártékony vonásával, minden fellengzős és ripacskodó allűrjével együtt létrehozott és évszázadokon át működtetett egy kultúrát. Hogy jó-e egy kultúrát a nárcizmusra alapozni, jó-e „zsenikultuszt”, a hírnév, az alkotói öntudat hagyományát ápolni, persze kérdéses.
Annyi biztos, hogy a férfinárcizmus hangos elítélése, ami manapság dívik, semmivel sem tette tisztábbá a dolgokat.