A cikk eredetileg a Mandiner hetilapban jelent meg
„Mert mik a határok? Ködbe rajzolt semmik.” A Forrás borozó őszes gazdája, Jó Balogh Szabolcs mondta ezt; Torockón csípős az augusztusi kora hajnal, a soká maradt zarándokokét csak a szilva lelke simogatja. A borozó szemöldökfáján vésett évszám, régebbi, mint a román fejedelmek „kis egyesülése”. Elvétve, ha akad ház a távolba szakadt székelyek falujában, amely ifjabb Romániánál. A kis falu a világörökség része, sokan megállnak itt, kivirrasztanak hajnalig a kettős napfelkeltét várva – mert tudvalevő, hogy Torockón kétszer ébred a nap: egyszer megjelenik a Székelykő nyergében, sugaraival int, aztán szégyenlősen elbújik a sziklák mögé, megmossa arcát a hegyre tapadt felhőkben, hogy majd kiérve a takarásból felragyogjon megint.
Jó tizenegymillióan, ha maradtunk magyarok mostanra a Kárpát-medencében.
Egymást érik a szörnyű hírek fogyásunkról a négy égtáj felől.
A Felvidéken már félmillióan sem vagyunk. Erdélyben és a Partiumban statisztikai trükkökkel majdnem egymillió alá nyomtak.
Tudjuk, hogy Kárpátalja százötvenezer magyarjából nincs már százezer se, a szláv testvérháború, a Baloha-klán razziái és a ragadozó-fosztogató állam elnyomó természete apasztja-fogyasztja erőinket.
S végül a friss gyászjelentés: a Délvidék nagy részének magyarsága – amely a hidegnél is hidegebb napok hatására végül magáévá fogadta az 1848-as szerbjárásra utaló „vajdasági” nevet – kétszázezer alá fogyott.
A horvátokhoz csatolt részeken nyomunk is alig, a Muravidék már csak tájegység, Őrvidéken az euró asszimilál a schilling után.
Nem volt könnyű dolguk a kisantant malmainak:
előbb a városok pulzálását segítő magyar vidéknek estek neki földéhes regátiak, csehek, szerbek.
Bukarest, Prága és Belgrád felosztotta köztük azokat a nagybirtokokat, amelyeket nemesi gazdáik féltve őriztek egykor a magyar paraszttól, cselédtől. De befészkelték magukat a városokba is, az elkergetett-kiutált magyar adminisztráció helyére. Jöttek polgármesternek és gyárigazgatónak, dékánnak és fináncnak; szobrokat döntöttek, aljasul, éjjeleken, s hozták helyükre magukkal a „dák-római” farkasfalkákat, Cirill és Metód komor szentjeit.
A kis magyar epizód után kettőzött erővel tértek vissza, hiszen a népirtások után a magyar zsidóság birtokai is megürültek. Honában pusztították a magyart, vagy széthordták a Duna-deltába és a Szudéta-vidékre átnevelni, megroppantani, „reszlovakizálni”. Ellakták tőlünk Pozsonyt, Kolozsvárt, Kassát és Szabadkát. Don-kanyar, málenkij robot, Sztálin, Beneš és Ceaușescu –
csoda, hogy megmaradtunk.