Persze nagy általánosságban beszélünk egyfajta, az egész nyugati világban érthető és elfogadott jobb-bal skáláról, de a valóság országonként más, és időben is más. Ugyanis
a nyugati világ háromszáz éve balra tolódik.
A centrum tehát viszonyfogalom, hogy mi a centrum, mindig az adott helyzettől függ. Az „egyenlő távolságtartás” meg az értelmiségi féltékenység és finnyáskodás klasszikus példája. Aki féltékenyen tartja az „egyenlő távolságot”, az nem hajlandó élni a szabadságával.
Ami pedig az értelmiséget illeti: nem értem, miért kellene, hogy annak vezető politikai szerepe legyen. Értem, hogy néha úgy alakul, de ez nem szükségszerű, és nem is feltétlen kívánatos. A szakértelmiség – a diplomások – szellemi szakmunkás, a közértelmiség pedig három-ötszáz éves válságtermék. S most az értelmiségit nem leíró, hanem normatív értelemben használom, azaz nem pusztán szellemi munkást értek alatta, hanem a modern, szekuláris, világmegváltó értelmiségit.
Platóntól kezdve azok, akiket az értelmiség elődjének tekint, alapvető ellentétben álltak a politikával, mert az abszolút létet keresték és szemlélték, és ha az ember ilyesmivel foglalatoskodik, akkor nem foglalkozik piszlicsáré közéleti ügyekkel, hiszen az abszolút lét szemlélésénél nincs nagyobb öröm. A középkori szerzetesek, a keresztény misztikusok számára ez Isten volt. Aztán jött a felvilágosodás, megrengette a transzcendensben, sőt a metafizikában való hitet is, ezért
a modern szekuláris értelmiségnek nincs mit szemlélnie, nincs miben megmártóznia.
A társadalom felett szabadon lebegő értelmiségi, aki nem függ holmi választói felhatalmazástól, így aztán már nem felfelé néz, hanem lefelé – lenézve a társadalmat. Azóta az értelmiség a társadalom műszaki értelmiségije, ami meg akarja mondani, hogyan kell a társadalmat kijavítani – ő lett a társadalommérnök.
Szemben a szabadon lebegő, autonóm szakértelmiségi ethoszát valló baloldallal, a jobboldaliak a begyökerezettségben, a szabadon lebegés feladásában látják a komoly, felnőtt ember felelősségvállalásának biztosítékát. Szabadon lebegni kamaszos éretlenség. Az érettség az elköteleződésben nyilvánul meg. Ahogy Richard Weaver amerikai filozófus írja: a jó vezető nem professzionális szakértő, hanem kompetens amatőr, akárcsak a régi idők begyökerezett, felelősséggel terhelt arisztokratái vagy a modern kor politikusai. Ha ezt az értelmiségire alkalmazzuk, azt mondhatjuk: esetleges komolyan vehetőségét az adja, hogy az illető, mielőtt elkezd elmélkedni a társadalomról és a politikáról, már tett a közösségért. Nem afelett lebeg, hogy megítélje, hanem annak tagja, részesült szenvedéseiben és áldásaiban.