Akinek nem járt nyugalom
Mondjuk ki végre, hogy ha valakivel csúnyán, és máig zavaróan igazságtalan volt a sors a XX. század végén a magyar történelemben, az Antall József volt. A rendszerváltozás miniszterelnökét 61 éves korában úgy és akkor ragadta el a halál, hogy
az egész életében nagy feladatok megoldására készülő ember már nem élvezhette munkája gyümölcsét,
sőt, egyáltalán annak bármilyen, széles körű elismerését, tisztességes értékelését.
Antall József lényegében egyedül küzdött. Nem szerették a jobboldalon a radikálisok, Csurka évekig lefoglalta az erőit, kifejezetten kíméletlen, sőt, embertelen volt vele, közben média-páncélvonatokból lőtte az SZDSZ, saját bűneiket kérték számon rajta pofátlanul a szocialisták, ügyetlenségeit kinevette (de legalább a blokád alatt nem szúrta hátba egyedüli politikai erőként) a Fidesz. A média gyűlölte, lézengő ritterek törölték bele a cipőjüket, még beszélni sem hagyták: nemcsak 1990 őszén, de még akkor sem, amikor beiktatták miniszterelnöknek.
Antall Józsefnek nem igazán adatott meg egy percnyi politikai nyugalom.
Igen, tűrnie kellett, az benne van egy miniszterelnök fizetésében, de a médiát ki választotta meg? A köztársasági elnök hiperaktivitása hová tűnt 1994-től, Horn Gyula érkezése után? Kettős mérce, bizony. Antall nem élhette meg a konszolidációt, a nyugodtabb éveket, még ciklusát sem tölthette ki, bár igaz, hogy az a fél évtized, amelyet a politika frontvonalában töltött, negyven esztendő óta nem látott változásokat hozott Magyarországon. Halálos betegségével dacolva, magát nem kímélve állt a kormánykeréknél a legsúlyosabb időkben. Az ő döntése volt, hogy vállalja az áldozatot, pontosan tudta, hogy nem éli túl, hogy belehal. De nem vonult vissza, mert tudta, hogy szükség van rá a rendszerváltozás befejezéséhez. Rá volt szükség.
A film rendkívül megrendítő jelenete, amikor a biopszia eredménye után a miniszterelnök közli feleségével, hogy halálos beteg és maximum három éve van hátra. A jelenetet a két színész mesteri alakítása mellett hátborzongatóan drámaivá teszik a kórházi éjbe halványan, de már beszűrődő hajnal fényei: történelem, halál, élet és két ember összefonódott sorsa szikrázik át a néző szívén.
Mit szólna hozzá?
Amióta meghalt, sokszor hallani, hogy „mit szólt volna ehhez a jobboldalhoz?” Hát, tényleg. ú, hát, tényleg. Biztosan sok dolgot kritizálna. Stílust, ízlést. Talán mást is. De mit szólna a mai Európához, Amerikához? Politikai ellenfeleihez? Mit szólna Antall József ehhez az Európai Bizottsághoz, amelynek elnöke befenyíti Olaszországot, hogy ha az rosszul szavaz, akkor gondok lehetnek? Mit szólna az európai alapító atyák – mára – lényegében elhamvadt értékeihez?
Mit szólna ehhez a mai világhoz?
Mit ismerne fel belőle? Politikusokat nem kell szeretni. Buszsofőröket és ügyvédeket sem kell. Ez egy szakma. Igaz, ha valaki kiemelkedően jól műveli, államférfi lehet belőle. De általában nem a saját korában. Évtizedek rostáján pereg át az élete. Lehet száz év is, amíg helyre rakjuk a dolgokat. Mi meg amúgy sem tudjuk megbecsülni azokat, akik áldozatot hoznak a hazánkért. Főleg az életükben nem. Akkor legalább utólag, most próbáljuk meg.
Valójában nem az a kérdés, hogy Antall József élete megérdemelt-e egy filmet – és egy olyan filmet, amely politikai ellenfelével, Göncz Árpáddal szemben kritikus –; hanem az, hogy a magyar közemlékezetben, történelmi panteonban mikor foglalhatja el méltó helyét a rendszerváltozás miniszterelnöke. Mert három évtized múltán eljött az ideje annak, hogy a rendszerváltozás kudarcaiért, rossz szájízéért, kellemetlenségeiért és hibáiért végre ne ő legyen a bűnbak.
Eljött az ideje Antall József lelki rehabilitációjának a magyar nemzet színe előtt.
Hibái számosak. Nem volt elég modern vagy korszerű, bármit is jelentsenek ma már ezek a szavak. Miniszterelnökként elkövetett stratégiai hibákat is.
De nem többet, mint például Bethlen István. Aki 1920 után talpra állította ezt az országot.
Blokád
Magyar film. Bemutató: 2022. október 20. Rendezte: Tősér Ádám. Forgatókönyvíró: Köbli Norbert. Főszereplők: ifj. Vidnyánszky Attila és Seress Zoltán.