A nyugati világban civilizációs, szellemi válság van. Véget ért egy korszak. Szinte közhelyszerűek ezek az állítások. Elfáradtunk hallgatni, mert a kritikai megállapításokon alig lépünk túl. Lehet, hogy a világválság érzete permanens, az azonban biztos, hogy szorongásunk valóságos. Valójában a hatalmak és ideológiák harcai között ezzel a közérzettel is kellene végre valamit kezdeni.
A nyugati civilizáció a gyarmatosítás, majd a globalizáció által meghódította a világot. A történelem persze párhuzamosságok mentén alakul, de a fő irány az, hogy az elmúlt 2500 évet kulturálisan, tudományosan, hatalmilag a nyugat határozta meg. A mi civilizációnk a Római Birodalom hagyatékára építve a hódítás civilizációja. Ez ütközött ki az összes hódítón, így sajátítottuk ki az amerikai és ausztrál kontinenst, így gyarmatosítottuk Afrikát és Ázsiát, lerabolva erőforrásait. De a mélyére nézve a hódítás gondolata vezérli a profit- és növekedésorientált gazdaságot és a fejlődéselvű berendezkedést. Ismerjük Arisztotelész jóslatát, amiben arra figyelmeztette Nagy Sándort, hogy a hellenizáció következményeként véglegesen meg fog változni a görög kultúra. Hasonló a helyzet a modernkori globalizáció tekintetében is.
A Nyugat, úgy tűnik, elveszítette eredeti, tradicionális kultúráját. Miért baj ez? Miért ne születhetne ebből egy érvényes, új civilizáció? Nem zárom ki annak a lehetőségét, hogy ez bekövetkezhetne. A baj az, hogy az átalakulás során a Nyugat szellemi, alkotói potenciája elfogyott. Elfogyott az a teremtő képesség, ami korszakos, sőt örökké jelen idejűen érvényes alkotásokban manifesztálódott.
A nyugati civilizáció ugyanis elveszítette metafizikai távlatát. Ennek az oka pedig az irónia.
Ennek az oka pedig az irónia. Nem, mint esztétikai kategória, hanem mint magatartási, világszemléleti alapállás: mint etika. Ha pedig iróniáról van szó, vissza kell lépnünk civilizációnk kezdő pontjához: Szókratészhoz. Nem a konkrét filozófiájához, hanem magatartásához. Hamvas azt mondja, a civilizáció voltaképpen egy magatartásforma. Mit csinált Szókratész, ha végletesen desztilláljuk tevékenységét? Akivel beszélt, annak elmondta, hogy az illető vagy emberileg, vagy gondolkodásában, vagy életvitelében téved, sőt ostobaságokat tesz és ostobán vélekedik. Az igazság keresése érdekében mindenkit önmaga teljes megkérdőjelezésére sarkalt. Szókratész eközben azt állítja, ő maga nem tud semmit, nem is csinál semmit. Micsoda képmutatás és irónia ez! Mi az, hogy nem tud semmit? Az összes dialógus onnan indul és ott zárul, hogy Szókratész a bölcs, a legokosabb, ő az, aki a legszebben beszél, aki a legjobban vitázik, és Szókratész fürdőzik ebben a pózban. Mindenkit önvizsgálatra késztet, miközben egy pillanatig sem látjuk őt saját magában igazán elbizonytalanodni.