Ő nem csak szkeptikus, abban nincs értékítélet. Az ironikusnál, Szókratésznál azonban az alapállás a gúny. Van mit kigúnyolni azokon, akiket Szókratész kigúnyol? Abszolút. Igaza van a dialógusokban Szókratésznak? Valószínűleg. Bárki boldogabb lett, megismerve Szókratész gondolatait? Nem hiszem.
Szókratésszel szakadt el először a gondolat a cselekvéstől, a tudás a felelősségtől. Más kultúrákban, ha valaki a tudás magasabb fokára lép, az sámán, varázsló, gyógyító, tanító, pap, törzsfőnök, mester lesz. Mit csinál tehát egy bölcs? Vagy kivonul a közösségből, vagy felelősséget vállal, éppen azért, mert ő van a tudás birtokában.
Szókratész még egy iskolát sem volt képes alapítani, hiszen ő ,,nem tud semmit”. Teljes félreértésnek gondolom azt, hogy Szókratész egy profán-krisztus. A krisztusi lét maga a cselekvés és felelősség, az alapállása pedig a részvét, nem a gúny. Gogol azt mondja: a példa mindig erősebb, mint a szabály. A példa cselekszik, a szabály beszél. Szókratész magatartása ezzel együtt példa lett: ez a magatartás vezetett az értelmiség válságához. Néhány kitüntetett embert és pillanatot kivéve
az elmúlt évszázadokban az értelmiségünk semmilyen kockázatot és felelősséget nem vállalt, ennek következtében mára nincs is semmiféle tekintélye.
A reformkori értelmiség a társadalom szinte egész spektrumát lefedte, Petőfitől Széchenyiig. Miért olyan kitüntetett emberek ők? Mert a tudás felelősségvállalásra és tettekre késztette őket. Mennyivel igazabb Petőfi Talpra magyarja, mint Szókratész bármelyik érve! Szókratész téttelen vitáinak következménye az élettől elszakadt teoretikusságunk. Ezért mondta Cioran, hogy rádöbbent a nyugati filozófia rémítő semmiségére. Arra, hogy a nyugati filozófia jelentős részét, amikor szüksége lenne rá, nem érti az ember, amikor pedig megértené, akkor már nincsen rá szüksége.