Sajnos ilyen célzatos ítélkezésre ma is találunk példát, dacára a polgári demokrácia nyújtotta szabadságnak, valamint az információáramlást hihetetlenül felgyorsító, a cenzúrát gyakorlatilag lehetetlenné tevő internetes nyilvánosságnak. De éppen ezen értékeknek és adottságoknak köszönhetően tudjuk nyugodt szívvel belekiáltani a világba: számunkra Budapest, Szabadka, Sepsiszentgyörgy, Kassa, Kapolcs és Tokaj azonos szellemi tartományok, s Petőfi, Arany, Ady, Radnóti, Dsida, Kosztolányi, Nagy László, Juhász Ferenc, Tandori, Herczeg Ferenc, Tamási Áron, Kassák, Illyés Gyula, Csurka István, Csoóri Sándor, Farkas Árpád, Esterházy Péter és Kertész Imre és sok-sok társuk az egy és oszthatatlan magyar irodalom részei.
Hiszem, hogy a Tokaji Írótábor korábbi résztvevői arra törekedtek, s arra törekszünk napjainkban mi magunk is, amire az Együttes vallomás szerzői: „a szellem méltóságát, a gondolkodás, a beszéd és az írás színvonalát szeretnők fegyelmezetten s oly sok veszély között megőrizni. Meg kell őriznünk, mert úgy hisszük, hogy a szellem erkölcsi tekintélyére, valamint a beszéd és az írás emberi hitelére igen nagy szükség van.” Mindez annak ellenére érvényes, hogy napjaink professzionalizálódott politikai valósága egyre kevésbé igényli azt a szellemi támogatást, amit a szocialista diktatúra időszakában a vezetők uralni próbáltak, az ellenzékiek pedig lételemüknek tartottak.
Bár e változás, valamint a mai politikusi-értelmiségi szerepmegosztás érthető, a körülöttünk zajló események, a háborús konfliktusok kiújulása, a nyugati világ önsorsrontó logikája, a klasszikus európai értékek feladása arra figyelmeztetnekbennünket, hogy mégis szükség van a szellem erkölcsi tekintélyére, az írás és az ige erőt és hitet adó erejére. Ezért az írók, képzőművészek, színházi rendezők és társaik továbbra sem vonulhatnak elefántcsonttoronyba, szükség van szellemi műhelyeikre, szervezeteikre, a művésztelepekre, az írótáborokra, szükség van a vitáikra, és arra, hogy amikor kell, megszólaljanak. A politikának pedig értenie kell, a kritika lehet építő, a vita lehet termékeny, s bár valóban nem a művészeknek kell pártot és országot vezetniük, de sajátos morális szempontjaik joggal árnyalják a közösséget érintő döntéseket.