A mai magyar írók, művészek többsége is egyetért Tamásiék nyolc évtizeddel ezelőtti szavaival: „Szükségesnek tartjuk az elvi vitákat, amelyek tisztáznak és tisztítanak, de az építő szellem tekintélyének védelmében elítéljük azt a személyeskedő és pártos modort, melyben egyes írók is megnyilatkoznak néha. Hívei vagyunk annak is, hogy az írói meggyőződést és a műveket a nemzetépítés és a társadalmi fejlődés szemszögéből vizsgálják, de a magyarság egyetemes érdekének védelmében visszautasítunk minden olyan célzatos ítélkezést, melynek szempontjai inkább hatalomvédők vagy pártosak, mint egyetemes érdekűek.”
Sajnos ilyen célzatos ítélkezésre ma is találunk példát, dacára a polgári demokrácia nyújtotta szabadságnak, valamint az információáramlást hihetetlenül felgyorsító, a cenzúrát gyakorlatilag lehetetlenné tevő internetes nyilvánosságnak. De éppen ezen értékeknek és adottságoknak köszönhetően tudjuk nyugodt szívvel belekiáltani a világba: számunkra Budapest, Szabadka, Sepsiszentgyörgy, Kassa, Kapolcs és Tokaj azonos szellemi tartományok, s Petőfi, Arany, Ady, Radnóti, Dsida, Kosztolányi, Nagy László, Juhász Ferenc, Tandori, Herczeg Ferenc, Tamási Áron, Kassák, Illyés Gyula, Csurka István, Csoóri Sándor, Farkas Árpád, Esterházy Péter és Kertész Imre és sok-sok társuk az egy és oszthatatlan magyar irodalom részei.
Hiszem, hogy a Tokaji Írótábor korábbi résztvevői arra törekedtek, s arra törekszünk napjainkban mi magunk is, amire az Együttes vallomás szerzői: „a szellem méltóságát, a gondolkodás, a beszéd és az írás színvonalát szeretnők fegyelmezetten s oly sok veszély között megőrizni. Meg kell őriznünk, mert úgy hisszük, hogy a szellem erkölcsi tekintélyére, valamint a beszéd és az írás emberi hitelére igen nagy szükség van.” Mindez annak ellenére érvényes, hogy napjaink professzionalizálódott politikai valósága egyre kevésbé igényli azt a szellemi támogatást, amit a szocialista diktatúra időszakában a vezetők uralni próbáltak, az ellenzékiek pedig lételemüknek tartottak.