Máté Gábor a következőt nyilatkozta: „Összehívtam a Művészeti Tanácsot, és hosszas mérlegelés után ezzel az indokkal utasítottuk el a meghívást: »A jelenlegi színházi helyzetben olyan súlyosak a hatalom által nem kedvelt színházak veszteségei, olyan mély az árok a két oldal között, annyira elmérgesedett ez a kibeszéletlenségekkel és rágalmakkal terhelt helyzet, hogy ennek feloldását elképzelhetetlennek tartjuk a nagyszabású Színházi Olimpián való közös részvétellel.”
Mácsai Pál reakciója pedig imigyen hangzik: „Az Örkény István Színház meghívást kapott a Színházi Olimpiára, ám nem él a lehetőséggel. Döntésem oka, hogy a részvétellel közösséget vállalnánk az Előadó-művészeti törvény tartalmával és létrehozásának módjával, illetve a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításának tartalmával és módszerével. Nem mellékes az sem, hogy a rendelkezésre álló összeg területünkön olyan kivételes, hogy egy részéből is hosszú távon lennének megoldhatók szakmánkban alapvető problémák – például a független színházak és társulatok helyzete, amelyeknek zavartalan működése a kőszínházi gyakorlat mellett a magyar előadó-művészet jövőjének egyik záloga. A döntést társulatunk egyetértésével hoztam meg.”
A fentiek alapján feltenném a végtelenül egyszerű kérdést: kik is azok, akik megosztják a színházi szakma képviselőit, kik is azok, akik újabb négy évre, vagy ki tudja még meddig, a durcásságukat tovább görgető vásári komédiásoknak szegődnek?
Ezzel az önhátba veregető belterjes, kirekesztő magatartásukkal ugyan saját világuk legfelső dobogójára míg világ a világ felállhatnak és közben lapogathatják egymás vállát saját nagyszerűségük és tévedhetetlenségük hitében, de ettől még a Színházi Olimpiától való távolmaradásuk nem fog krokodilkönnyeket csalni se a szakma, se a tisztelt, nagyérdemű publikum arcára. Bevallom, hogy sohase hittem volna, hogy művészeti életünk domináns szereplői Fekete-Győr András „olimpia tagadó” mélységeibe lesznek képesek lavírozni magukat.
Nyitókép: Mandiner/Trenka Attila