A gyermekvállalás egyre nagyobb elköteleződést kíván keleti és nyugati szülőktől egyaránt. A drága magántanárokat fizető, szakszervezetek védelme nélkül többet dolgozó ázsiai szülők ugyanúgy egyre jobban megfontolják a gyermekvállalást, mint az iskolarendszeren kívüli képzéseket és magas tandíjat fizető amerikai szülők.
Az OECD országok között gyermekvállalás terén Dél-Korea példája a legextrémebb. Az ázsiai országban a világon a legalacsonyabb a termékenységi arányszám. Dél-Koreában átlagosan 0,98 gyerek jut minden szülőképes korú nőre, míg Szöulban, a gazdaság fellegvárában, csupán 0,6. Amerikában és Európában hasonló tendencia rajzolódik ki a modern városok és az ország egészének viszonyában.
A romló születésszámokkal rendelkező társadalmaknak alternatívára van szükségük a fennmaradáshoz. A szerzők interpretációjában több országban is kiszervezik a társadalom fenntartását, azaz a gyermekvállalást, amire a legkézenfekvőbb megoldást a népesség pótlását biztosító bevándorlás jelenti, főként olyan társadalmakból, melyekre nem jellemző a modern elitversengés. A bevándorlástól függő népességfenntartás nem csak Amerika, de Nyugat- és Észak-Európa társadalmaira egyaránt jellemző.
A frissen érkező közösségek azonban sem sokáig maradnak ki az elitversenyből, és már a 2. vagy a 3. generáció során a befogadó társadalom tagjaihoz hasonló gyermekvállalási kedvet mutatnak. Csak azok nem alkalmazkodnak új hazájuk gyermekvállalási normáihoz, akik nem tudnak vagy nem szeretnének beilleszkedni. Ez viszont a szerzők szerint visszatérő krízisekhez és Európában még komolyabb társadalompolitikai kihívásokhoz vezetett, mint Amerikában.
Az elitversengés arénájának baloldali nyertesei a sokszínűség dicséretével beszélnek a kialakult helyzetről,
a vereségre álló jobboldal pedig forradalmi kultúrharcos hangnemben próbál reagálni a woke mozgalomra.
Az amerikai konzervatív oldal harca ugyanakkor nem egyedi, a szerzők szerint Ázsia társadalmaiban is azonos célok és megoldások mutatkoznak, a hagyományos értékek hangsúlyozása felerősödik. Kyeyune és MacMarty a kortárs kultúrharc állami formáját látja a gyermekek online töltött idejének kínai korlátozásában, a kínai férfiak popkulturális ábrázolásának szabályozásában, vagy a pornográfia dél-koreai betiltásában.
A szerzők szerint a kulturális eltérések ellenére minden társadalom problémáinak hátterében gazdasági indok, a fogyatkozó erőforrásokért folytatott küzdelem áll. Ezt csak valódi problémakezeléssel, a termelés szintjén lehet orvosolni többek között a családfenntartást és a társadalmi mobilitást lehetővé tevő életkörülmények biztosításával.
A változó felvételi rendszereknek egyre nehezebb megfelelni keleten és nyugaton egyaránt. A pályaválasztás előtt állók számára viszont a bejutással vagy a diplomaszerzéssel sem ér véget a kiélezett versengés, csak az egyetem után egy új arénában (új pokolban?) folytatódik a küzdelem.