Lázár János: Magyarország kormánya a legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésre készül
A Fidesz az egyetlen olyan politikai közösség, amely az Alföld fejlesztését fontosnak tartotta az elmúlt harminc évben – mutatott rá a miniszter.
Reszkethet a Spar, a Lidl, az Aldi, a Penny, az Auchan és a Tesco.
„Lázár János kiebrudalná Magyarországról a multikat
Reszkethet a Spar, a Lidl, az Aldi, a Penny, az Auchan és a Tesco, mert ha a kormány komolyan gondolja, amiről Lázár János beszélt, akkor rossz idők jöhetnek a magyar vásárlók kedvenc boltjaira. A Mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos – vajon Lázár János képes-e fejben tartani ezt a titulusát? – ismét harciasra vette a figurát, és hadat üzent a Magyarországon működő multiknak.
»Magyar termelő, magyar felvásárló, magyar feldolgozó, magyar nagy- és kiskereskedő egy vertikumban – ez a célkitűzés. Abcúg a kiskereskedelmi láncokkal, diszkontokkal és vivát a hazai élelmiszerláncoknak. Überelni kell a külföldi kiskereskedelmi láncokat, diszkontokat, abcúg multik, vivát magyarok!« - mondta Lázár János, a Portfolio-nak adott interjújában, majd még hozzátette: »emberi ésszel nem fogható fel, hogy mi a jó az élelmiszerimportban Magyarországnak«.
Nem a mostani az első eset, hogy Lázár hazafias felbuzdulásában nekimegy a magyar vásárlók körében népszerű üzletláncoknak. Egy évvel ezelőtt, 2020 decemberben az Agrárszektor Konferencia 2020 elnevezésű rendezvényen a Mezőhegyesi Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. által ellátott állami feladatok koordinálásáért felelős kormánybiztos az élelmiszeripar megerősítésének stratégiájáról tartott előadást, és már ott megszellőztette ez irányú elképzeléseit. Akkor arról beszélt, hogy »a kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni.«
Szép gondolatok, némi hazafias és nemzeti maszlaggal leöntve. Mert odáig rendben van, hogy támogatni kell a hazai termelőket és a honi feldolgozóipart, ám azt sem szabadna szem elől téveszteni, hogy nemcsak ezek a piaci szereplők, de az említett boltok vásárlói is magyarok.
Márpedig a magyar vásárló köztudottan árérzékeny, vagyis, számít neki, hogy mi mennyibe kerül. Ezen kívül az sincs ellenére – ráadásul már hozzá is szokott –, hogy a boltokban van választék. Magyar és külföldi áru egyaránt, és szabadon dönthet arról, hogy melyiket veszi meg. Segítünk Lázár Jánosnak: a magyar vásárló azt a terméket fogja megvásárolni, amelyik számára megfizethető, és amire szüksége van.
Lázár úgy tesz, mintha nem tudná, hogy a Magyarországon működő multik is magyar embereknek adnak munkát, magyar családoknak biztosítanak megélhetést. A pénztárostól a polcokat feltöltő munkatársig, valamint az üzlet könyvelését, számlázását végzők is kivétel nélkül magyarok. Magyar embereket foglalkoztatnak ezek a cégek, akiket Lázár – és állítása szerint a kormány – ki szeretne szorítani a piacról.
Tipikusan magyar, pontosabban: magyaros mentalitás. Nem versenyezni másokkal, eltanulni tőlük, amt kell, nem megpróbálni jobbnak lenni a versenytársaknál, hanem erővel elvenni tőlük, ami az övék. Jelen esetben a piacot, hogy ott a mi régi, „bevált” módszereinkkel kényelmesen röfögve zavartalanul dagonyázhassunk. A magyar vásárló szívesen vásárolna a magyar üzletláncok boltjaiban – sok helyütt vásárol is, mert a környéken nincs más lehetőség – de annak is örülne, ha ezekben a boltokban nem volna szinte minden drágább, mint a Lázár és a kormány által kiszorítani kívánt multiknál. Mely utóbbiaknál egyébként többségében szintén magyar termékeket lehet kapni, lévén, nekik is az a jól felfogott érdekük, hogy ne száz, meg ezer kilométerekről szállítsák ide az árut. Arról nem is szólva, hogy rendeletek is szabályozzák, milyen százalékban kell magyar árukat kínálni a vásárlóknak.
Lázár, ha rajta állna, úgy tenne a multikat is magában foglaló piaccal, mint az egyszeri hülyegyerek a búgócsigával: ha nem jön rá, hogyan működik, elrontja. Pedig, versenyezni kellene, nem kiszorítással fenyegetőzni és abcúgozni. Nemcsak azért mert ez tisztességesebb és korrektebb piaci magatartás, hanem, mert egyedül ennek van értelme. Megtanulni a jót, elhagyni ami rossz, vagy idejétmúlt és ezért nincs rá igény – nem nagy titkok ezek, bárki elsajátíthatja.
(Az írás eredetileg a Hírklikken jelent meg.)”
Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP