„Most hát, hogy bevégződött a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus, s a pápa is, miután egyenesen, szabatosan, nyíltan és félremagyarázhatatlanul megfogalmazott néhány üzenetet, amit persze az ország jelentős része (beleértve a címzetteket) nem, vagy alig-alig volt képes megérteni és felfogni, sietve távozott a boldogabb Szlovákia irányába, nemzetünk nagyjai teljes erejükkel, energiájukkal és önös érdekeikkel a Vadászati Világkiállítás eseményére koncentrálhatnak végre.
A NEK és a Vadászati Világkiállítás közötti esetleges kapcsolatról érdemes lenne elgondolkodni, én, csekély képességeimmel, csak azt vagyok képes konstatálni, hogy a vérnek egy merőben ellentétes jelentése kapcsolódik egyikhez is, másikhoz is. Ott, ahol a transsubstantiatio révén a kenyér és a bor átváltozik az Úr testévé és vérévé, s az eucharisztia révén az »örök élet« nyerhető el (János 6,51), ugyanis ez a »keresztény élet forrása és csúcsa« (Lumen Gentium, 11), »az irgalom szentsége, az egység jele és a szeretet köteléke« (A Katolikus Egyház Katekizmusa, 1323), a hívő számára a vérnek egészen más jelentése van, mint a vadászat velejéig profán cselekedetében.
De most, hogy a hírközlő szervek nagy reverenciával adják tudtunkra az evangéliumi örömhírt, miszerint végre elkészült Szőke Gábor Miklós szarvasagancsokból összeállított gigantikus kapuzata (16,5 méter magas, 20 méter hosszú, ugyanilyen széles, 10 tonnányi hullajtott agancsból), egy politikus (az, akit kedves hobbijából fakadóan – egészen véletlenül – személyes érdekek is kötnek ehhez a rendezvényhez), éktelen pátosszal azt találta mondani, hogy ez a szimbolikus kapu megtestesíti a nemzet egységét, a természet sajátos körforgását és a magyar vadászok tanúsította összefogást.
Szerénységtől megóvott, önbizalomtól duzzadó kijelentés, a szimbolikus értelmezés nagyvonalú és kissé parttalannak tűnő kiterjesztése.
Miközben beszélhetnénk akár másról is. Mindenekelőtt a méltán világhírű amerikai Bruce Naumanról, akinek oeuvre-je – hogy finoman fogalmazzak – minden bizonnyal termékenyen érintette meg Szőke Gábor Miklós munkásságát. Nauman maga is szívesen mintázott meg szarvasokat, ám a megannyi élő állat benyomását keltő szarvaspiramisa, az egymásra helyezett állatok az élet, a természet megdicsőüléséről, a diadalról, az ég és föld közötti valószínűtlen és mégis valóságos lebegésnek, ha akarom, egy profánon túli transsubstantiátiónak, a felmagasztosulásnak, vagyis az apoteózisnak a szomorú, egyúttal játékos, »emberien« groteszk, ám mégis dicsőséges pillanata. Itt győzelemről van szó, a természet, az élővilág, a szépség triumfálásáról.