A kérdést kutató tudósok és az ezzel foglalkozó aktivisták gyakorlatilag kivétel nélkül abból indulnak ki, hogy az ember nem »születik« valamilyen »fajúnak« (feketének, fehérnek vagy bármi egyébnek), hanem adott társadalmi gyakorlatok következtében »azzá válik«, pontosabban többnyire inkább »azzá teszik«.
Ez a folyamat, amely során egy adott társadalmi-kulturális környezetben valaki például »fehérként« vagy »feketeként« kerül besorolásra, implikál egy szemiotikai cselekvést, vagyis azt, hogy az adott személy egy adott biológiai tulajdonságát (a bőrszínét, hajszínét, testalkatát, egyes jellegzetes arcvonásait, szemformáját stb.) az illető társadalmi státuszának, vagyoni helyzetének, sőt jellemének, fizikai vagy intellektuális képességeinek stb. szimptomatikus jeleként fogják fel. Vagyis azt feltételezik, hogy az adott biológiai tulajdonság szükségszerűen kapcsolódik a vele asszociált egyéb tulajdonságokhoz – szemiotikai kifejezéssel élve indexikus kapcsolat, valamiféle egzisztenciális összefüggés áll fenn a látható tulajdonság (például a bőrszín), és az adott szocio-kulturális kontextusban hozzá kapcsolódónak tekintett jellemzők között.”
Fotó: Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP