„(...)A »kanapé-gate« mindenekelőtt egy két tűz közé került szervezet képét vetíti elénk: a földtől elrugaszkodott föderális tudatállapot, valamint a nemzetállamok, a nemzetközi kapcsolatok és a hatalmi harcok politikai valósága feszül egymásnak. Az EU évtizedek óta ezen a politikai senkiföldjén rekedt, ami a »megszokott ügymenetben« talán elviselhető, de válság idején toxikussá válik. A gond ott van, hogy az EU már több mint tíz éve ilyen válságüzemmódban él, és intézményi felépítése sem állja ki a politikai hatékonyság próbáját. A »kanapé-gate« a gépezet működésképtelenségének a sokadik példája. Egy olyan konstrukcióról van szó, ami a nemzetközi színtér felé elmossa a határokat, az európai intézmények közötti belső rivalizáláshoz vezet, így végsősoron az egész szervezetet gyengíti.
Való igaz, hogy bármely politikai egység külső képviselete összetett feladat. Rengeteg adminisztratív egyeztetéssel, botlással és az egók harcával jár. Az ankarai incidens viszont messze túlmutat egy bürokratikus baklövésen, és megmutatja, hogy az EU, bonyolult intézményi berendezkedése ellenére (vagy inkább miatt?) mennyire sérülékeny. Az még ennél is rosszabb, hogy senki (még az EU maga sem) nem képes megérteni és végrehajtani a Lisszaboni Szerződésben lefektetett, az EU nemzetközi képviseletére vonatkozó szabályokat, hogy aztán egyszerűsíteni lehessen a jelenlegi útvesztőn.
Az anekdota szerint hányan is veszik fel a telefont, ha Európát hívjuk? Többen, mint gondolnánk, túlságosan is sokan. A témától és a helyzettől függően a Tanács elnöke, az EU soros elnökségének elnöke, a Bizottság elnöke, az EU főképviselője, a biztosok, és bizonyos esetekben a Parlament elnöke közül lehet választani. A Lisszaboni Szerződés szerint Charles Michel »[...] biztosítja az Unió külső képviseletét a közös kül- és biztonságpolitikához tartozó ügyekben. [...]« a főképviselő, Josep Borrell hatáskörének sérelme nélkül. Ez utóbbi egy hibrid pozíció, egyik lábával a Tanácsban, másikkal a Bizottságban áll, és az ő feladata az »EU külső tevékenységei közötti összhang biztosítása«. Összhang, mint Ankarában? Várjunk csak, még nem végeztünk. A Szerződés azt is kimondja, hogy a Bizottság »a közös kül- és biztonságpolitika [...] kivételével ellátja az Unió külső képviseletét«. Ez egyébként von der Leyen elnök asszony vagy a 26 biztos egyike is lehet. Ha egy adott téma nem tartozik szorosan az EU közös kül- és biztonságpolitikájának hatáskörébe, akkor a Tanács és a Bizottság közösen képviseli az Uniót. Ilyen például a Törökországgal való egyeztetés a migráció kezelését illetően. Ennek eredményét mindannyian láthattuk.