Az évtized második évében vagyunk, de már
harmadszor jelzi felénk a Teremtő, hogy egy kicsit át kellene gondolnunk a globalizációhoz fűződő viszonyunkat.
Először 2020 elején volt módunk megtapasztalni azt, hogy néhány vuhani tobzoska-kereskedő rossz döntéseibe Baktalórántházán is könnyen bele lehet halni.
Aztán Donald Trump amerikai exelnök közéletből való magáncélú kiphotoshoppolása megmutatta a világ gondolkodó felének, hogy ha külföldi magáncégekre bízzuk a közéletünk szabályozását, abból sok minden más is kisülhet, nem csak demokrácia.
Most pedig fogja magát, és keresztbe áll a Szuezi-csatornán kétszázezer tonna vas, s az ember hirtelen átértelmezi magában az Aliexpress árait.
Ha ennyiből nem értjük meg, hogy nem lehet a globalizáció műfaját robotpilóta üzemmódban űzni, akkor soha és semmiből nem fogjuk.
Előállt az az abszurd helyzet, hogy ha a magyarnak szüksége van egy itthon nem kapható alkatrészre, csetreszre vagy célszerszámra, előbb berendeli Kínából, mint hogy megnézné, a lengyeleknél vagy a szlovénoknál nincs-e véletlenül – mert a kínai cuccok megrendelésére van infrastruktúra, a közép-európai piac pedig még mindig nem elég átjárható,
Németországból gyakran drágább idehozatni valamit, mint Eurázsia túlfeléről.
Tetézi mindezt az, hogy a végfelhasználói árakban gyakorlatilag egyáltalán nem tükröződik az, hogy egy adott árucikk mennyit utazott hozzánk, így se az egyszeri felhasználó nem gondolkodik sokat egy távol-keleti áru megvásárlásán, sem a gyártók nem látnak kockázatot egy bangladesi üzem felhúzásában.
Mint egy használt BMW, olyan ez a globalizált világ. Amíg jó, addig nagyon jó.
De ha jön egy pandémia, vagy valaki benéz egy kormánymozdulatot a Szuezi-csatornán, akkor ránk dől a ház.
Nincs chip, késnek a csillogó új MacBookok, triviális alkatrészek hiánya miatt hónapokat dekkolnak félkész autók a gyárudvarokon, zuhanórepülésben van a világgazdaság –
Kínát kivéve, persze, mert Kínának nem kockázatos Kínától függeni
–, minden sarkon ott csücsülnek a bizonyítékai annak a rengeteg sérülékenységnek, amit magunk építettünk a rendszerbe.
És most, hogy egyszerre oly sok minden ránk rohadt, feltehetjük magunknak a kérdést: a járványok és természeti katasztrófák korában tényleg azt akarjuk, hogy az országunk működőképessége indiai hajóskapitányokon, amerikai internetcsászárokon meg kínai tobzoska-kereskedőkön múljon?