„Mennyire országokhoz kötöttek ezek a konfliktusok?
Magyarországra ezek szerencsére nem jellemzőek: egyrészt felekezeti béke van az állam és az egyházak között, másrészt nem tört be teljes erővel a kultúrháború sem, bár utóbbi kellemetlen előszelét már érezni. Nálink egy másfajta konfliktus zajlik, immár száz éve. Lukács György, frissen kinevezett kulturális népbiztosként 1919-ben cikket írt, amelyben ez állt: »A politika csak eszköz, a kultúra a cél!«A 20. század legelején kezdték kialakítani a kulturális-politikai komplexumot, ami a radikális szabadkőműves Martinovics-páholytól a Jászi Oszkár-féle Polgári Radikális Párton keresztül a aGalilei-körig az ateista, szabadgondolkodó folyóiratokig terjedt. Nem kellett hozzá húsz év sem, hogy ez a szélsőbaloldali televény eljusson első hatalomátvételig, az 1919-es Tanácsköztársaságig, amelyben e köri egyik korifeusa, Lukács vezető szerepet játszott. Ez az áramlat aztán egy időre alámerült: partvonalra szorult vagy illegalitásba kényszerült, esetleg szovjet emigrácba vonult. 1945-ben aztán visszatértek – Lukács például az Akadémián zajló szovjetizáció felelőse lett. A pártállami belharcok után Lukácsot – saját szavai szerint – »visszazárták a pártba«, a ’60-as évek második felében és a ’70-es évek első harmadában pedig kialakult körülötte a Lukács-iskola s annak második nemzedéke, vagyis a tanítványok tanítványait tömörítő Lukács-óvoda. Miután a pártállam a ’70-es évek derekén szétugrasztotta őket, voltak, akik emigráltak, például Heller Ágnes és férje, Fehér Ferenc, mások pártiskolát vezettek, mint Heller első férje, Hermann István, s voltak, akik a »demokratikus ellenzék« vezetői lettek, például Kis János. Az utóbbiakból jött létre 1988-ban a Szabad Kezdeményezések hálózata, majd ebből az SZDSZ: