„Nincs, aki ne érzékelné a különbséget a mérsékletre intő szó és az Ég bosszújáért kiáltó hang között. Valószínűleg ez az oka annak, hogy oly sok hasonlóság ellenére rendre szembe állítják egymással a felvilágosodás két korai kritikusa, Edmund Burke és Joseph de Maistre életművét. A különbségek és hasonlóságok dinamikája most a magyar olvasó elé tárulhat, ha kézbe veszi a Századvég Kiadó két kötetét, az angolszász konzervativizmus atyjának írásait tartalmazó Fellebbezés az újaktól a régi whigekhez és más írások című könyvet, valamint az ellenforradalom első jelentős teoretikusaként emlegetett de Maistre szövegeit közlő Elmélkedések című gyűjteményt. A két kiadványban olyan alapvető fontosságú szövegek jelentek meg, mint Burke 1791-es Fellebbezése és az ugyanazon évben kelt külpolitikai tárgyú írása, a Gondolatok a francia helyzetről, valamint de Maistre 1796- ban megjelent Elmélkedések Franciaországról című munkája. A megjelenés időszerűségét és hiánypótló jellegét szinte felesleges hangsúlyozni akkor, amikor a modernitás filozófiai kifulladása és 20. századi megrázkódtatásai ismét hátborzongatóan korszerűvé tették a felvilágosodás kritikusait. Ennek tükrében érthető Cioran magabiztos állítása, miszerint de Maistre többé nem nevezhető a »múlt prófétájának«, sőt nemhogy nem időszerűtlen és »rendellenes« jelenség, egyenesen a kortársunk.
A progresszív és liberális érzelmű szerzők általában készek arra, hogy némi leereszkedő megértést tanúsítsanak Burke konzervativizmusa iránt. Ezzel szemben a világnézeti előfeltevéseik elleni radikális támadása miatt képtelenek tolerálni de Maistre nézeteit, hisz ezzel azt a szószéket rombolnák le, amelyről beszélnek. Ebben a modern összefüggésben persze épp annyira ironikus de Maistre tolerálásáról beszélni, mint a »nép« elvont fogalma kapcsán szuverenitást emlegetni, hiszen a legfelsőbb hatalmat jelentő szuverenitáshoz hasonlóan ez a kifejezés is eredetileg Isten számára volt fenntartva. Azt a türelmet értették alatta, amelyet Isten tanúsít a megtévedt emberiséggel szemben (tolerantia Dei), míg a tolerancia fogalma az eretnekekkel szembeni vallási-politikai türelem értelmén átszűrődve le nem csapódott a »kisebbséggel« (mint a mindenkori politikai heterodoxia letéteményesével) szembeni politikai toleranciában. Nem túl meglepő módon de Maistre viszont nem koldul sem a »nép« önjelölt képviselői, sem pedig a philosophe-ok türelméért – nem, őt egyedül Isten toleranciája foglalkoztatja, jelesül az a kérdés, hogy a Gondviselés miért engedte meg a francia forradalom szörnyűségeit? (...)