A jogállam nyelv által teremtett (ál)koncepciója társadalmi hatásának vizsgálata még gyerekcipőben jár, de igyekeznünk kell nem ráerőltetni a vizsgált populációkra saját szempontrendszereinket, és inkább arra kell koncentrálnunk, az érintett társadalmak tagjai hogyan élik meg a jogállamot, s miként érinti, veszélyezteti az az identitásukat.
Különösen fontos etikai szempont, hogy el kell kerülni a jogállammal kapcsolatos diskurzusok és feltáró munka során, hogy az abban offenzív jelleget látó ágenstesteket ne dehumanizáljuk azáltal, hogy identitásukat sértő, dekonstruáló módon rájuk erőltetjük eme problémás fogalom-koncepciót, ne bélyegezzük meg a jogállam szempontjából nem normatív identitás-konstrukciókat.
Hosszú távon fontos volna a jogállammal kapcsolatos kirekesztő normák dekonstruálása, a jogállamiság konstrukciójának toleráns, nem normatív és inkluzív átalakítása. Ez azonban még mindig teret enged a kirekesztésnek és megkülönböztetésnek.
Ki kell mondanunk: minden társadalmat jogállamnak kell tartanunk, ami annak tartja magát, a fogalommal kapcsolatos, különféle, objektívnak mondott kritériumokon alapuló definíciók valójában ugyanis önkényesek és újratermelik azokat a strukturális egyenlőtlenségeket, amelyeket a „jogállami-nem jogállami” aszimmetrikus ellenfogalmai (Koselleck 1997) anticipálnak. Ez az exkluzív (kizáró), bináris fogalompár a legrosszabb, baljós harmincas éveket idézi fel, egyben a barát-ellenség logikába torkollik (Schmitt 2007).
Ha elfogadjuk azt az értelmezési keretet, melynek kiindulópontja a demokrácia inkluzív, egalitárius és pluralista felfogása (mely körül konszenzus uralkodik az akadémiai szférában), akkor felül kell vizsgálnunk a jogállam esszencialista, diszkriminatív, bináris és kolonialista felfogását, melyet egy antidiszkriminációs, inkluzív, lokalista és nembináris értelmezésnek kell felváltania – hosszú távú célként pedig a jogállam és az abban élők szupremácia-érzésének csökkentését, valamint a fogalom felsőbbrendűségi érzést biztosító, konformista jellegéből fakadó „csúszós lejtő” veszélyeit a jogállam konstrukciójának a performatív tér diskurzusában való feloldódását, dekonstrukcióját tudjuk megjelölni (Derrida 2014).