Az EU tagállamokból épül fel, melyek a vita színterei, ahol a demokrácia zajlik. Ha ezt elfelejtjük, akkor magát a demokráciát számoljuk fel.
Mark Speich, Észak-Rajna-Vesztfália európai és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára a szubszidiaritás elvének tulajdonított kiemelkedő hangsúlyt. A járványhelyzet egyik legfontosabb tanulsága lehet, hogy Európa csak a különböző regionális, állami és szupranacionális döntési szintek hatékony együttműködése esetén tud sikeres lenni. Nem hierarchiában, hanem hatékony többszintű kormányzásban kell gondolkozni, melyben a szubszidiaritás aktívan érvényesül.
Szájer József európai parlamenti képviselő, az európai néppárti frakció magyar delegációjának elnöke rámutatott arra, hogy a hatékony és jól működő Európa alapját az egység és az együttműködés szellemisége kell, hogy adják. Az Európai Uniónak a kölcsönös tiszteletre és egyenlőség iránti elköteleződésre kell épülnie. Európa csak akkor lehet erős, ha megőrzi egységét. Minden olyan megnyilvánulás, amely egyes tagállamokat megbélyegez, veszélyezteti az európai együttműködést. A jogállamiság kritériumát az uniós intézményeknek is be kell tartaniuk. E téren az Európai Parlament működésében súlyos problémákat figyelhetünk meg, a járványhelyzet óta ugyanis az intézmény félretette az uniós jogszabályokat, köztük saját eljárási szabályzatát.
A testület immár nem a jog uralmára, hanem az elnök döntéseire alapozva működik, amely a jövőben akár fontos uniós intézkedéseket sodorhat veszélybe. Az Európai Parlament működésbeli anomáliái még szembetűnőbben kirajzolódnak, ha összevetjük az intézményt a nemzeti parlamentekkel, melyek a járvány ellenére tovább tudtak működni a jogszerűség talaján állva. Mindezek tükrében is fontos lenne létrehozni egy olyan szervezetet, amely képes felügyelni, hogy az uniós intézmények magukra nézve betartják-e a jogállamisági kritériumokat úgy, ahogy azt az Európai Unióról szóló szerződés 2. cikke is előírja számukra.
A konferencia további, Trócsányi László európai parlamenti képviselő által moderált kerekasztal-beszélgetésén tudományos és európai uniós intézményi tapasztalatokkal rendelkező szakemberek az Unióval kapcsolatos, mélyebb alkotmányjogi kérdésekről folytattak eszmecserét. Az előadók között volt Bertrand Mathieu, a Sorbonne Egyetem tanára, a Velencei Bizottság tagja, Hörcsik Richárd, az Országgyűlés Európai Ügyek Bizottságának elnöke, Sven Simon, a Marburgi Egyetem tanára, európai parlamenti képviselő, Szabó Marcell alkotmánybíró, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professzora, Jean de Ruyt, volt belga állandó képviselő és az Egmont Intézet szenior kutatója, valamint Tymoteusz Zych, a lengyel Ordo Iuris alelnöke. A különböző nemzetiségű és szakmai hátterű előadók elsősorban az Unió és a tagállamok közötti hatáskörmegosztás, a szubszidiaritás, a tagállami alkotmányos identitás és az európai uniós jog viszonyának különböző elméleti és gyakorlati vetületeiről fogalmazták meg gondolataikat, amelyek további tanulmányok és tudományos vizsgálódás tárgyát képezhetik a jövőben.
Magyarország elkötelezett a konstruktív európai párbeszéd mellett
A fent bemutatott közelmúltbeli magyarországi nemzetközi rendezvények is azt bizonyítják, hogy Magyarország elkötelezett a konstruktív, tiszteletteljes európai párbeszéd mellett és ennek megvalósítása érdekében konkrét lépéseket is tesz. Erre különösen fontos felhívni a figyelmet akkor, amikor hazánkat számtalan, európainak beállított, valójában az Európai Unió bizonyos politikai erőitől származó bírálat éri. Amikor az Unióban fellángoló föderalista törekvésekről hallunk, nem szabad elfelejtenünk, hogy már Robert Schuman, az Európai Unió egyik alapító atyja is megfogalmazta: „Az európai együttműködés […] célja nem az, hogy csorbítsa a nemzeti jelleg érvényesülését, vagy magába olvassza azt, hanem hogy tágabb cselekvési teret nyisson számára.” Az uniós intézményrendszernek tehát nem gyengítenie kell a tagállamokat, hanem segítenie kell közös európai cselekvésüket.
Az európai intézményeknek törekedniük kell az Európa jövőjéről szóló konferenciasorozat neutrális és objektív szempontok szerinti lebonyolítására, a Konferenciát elnöklő személy semlegességét például feltétlenül biztosítani kell. Minden témát a tárgyalóasztalra kell helyezni, nem engedhető meg, hogy azok közül bárki is önkényesen válogasson. A konferenciának inkluzívnak, azaz mindenkit befogadónak kell lennie, tehát azoknak az érveit is szükséges meghallgatni ideológiai megbélyegzés nélkül, akik kritikus megállapításokkal élnek az Unió jelenlegi működését illetően. A Brexitnek sok tanulsága van, de talán mindenki egyetért abban, hogy
az európai intézményeknek kellő önkritikával figyelembe kell venniük a polgárok valós igényeit, véleményét,
valamint az erőltetett és lopakodó hatáskörbővítéssel szembeni jogos kritikát.
Nyílt, őszinte párbeszédre van most szükségünk, és nem ijedhetünk meg a vitáktól sem. A vitákra ugyanis szükségünk van ahhoz, hogy előreléphessünk. Az európai kultúrának, benne a görög demokráciának a társadalmi párbeszéd volt az egyik sarokköve, ami a viták civilizált lefolytatását is biztosította. Európának újra képessé kell válnia arra, hogy a nagy kérdésekről szóló vitákat az európai civilizáció keretében tartsa, ami nem a széttöredezettség irányába, hanem a nagyobb egységhez vezet. Mindannyiunk érdeke, hogy Európa jövőjéről tabuk és ideológiai prekoncepciók nélküli, őszinte, konstruktív eszmecserét folytassunk. Ennek megfelelően az Európai Unió jövőjével kapcsolatos magyar rendezvényeken elhangzott gondolatok remélhetőleg idővel az uniós intézmények által tervezett eszmecserébe is beépülnek majd.
Az Európai Unió elmúlt évtizedes sikerei a tagállamok együttműködésén és egységén alapultak. Nagy feladat áll előttünk és Európa előtt: minden erőnkkel azon kell fáradoznunk, hogy az európai tagállamok közti egységet megőrizzük, a jelenlévő belső konfliktusokat, a politikai ideológiai alapon generált megosztottságot rendezzük, és újra erőssé tegyük Európát.
Steiner Attila – Bólya Boglárka