A modern, de historizáló városi környezet, háttérben az 1000 éves magyar államiságot szimbolizáló várdombbal, mögötte a felkelő nappal, valójában egy egyszerű üzenet képi megjelenítése: A XXI. századra a saját múltjára és történelmére büszke Magyarország felemelkedő pályára áll, hiszen felette újra – a sötét éjszaka után – kisüt a nap.
A képen egyetlen élőlény, a középpontban álló büszke szarvas látható. Futaki Attila grafikája jól behatárolható hagyományba, a magyar csodaszarvas ábrázolások sorába illeszkedik, a Képes Krónikától – naiv és profi művészek során át – László Gyula híres ábrázolásáig. De ez az ábrázolás mégis más, mint a többi. Nem látunk a szarvas agancsai között világító égitesteket, nincs ott az állatot üldöző testvérpár. A szarvas kilépett a mitikus térből, itt él köztünk, nagyon is kortársunk.
S mint tette egykor a mondabeli testvérpárral, ma is mutatja az utat. Keletről jött, a széles pusztákról, s egészen idáig vezetett minket, Európa szívébe, a nyugati civilizáció kellős közepébe. Ezt a környezetet mi, magyarok hoztuk létre. Így a képen egyszerre jelenik meg a spengleri organikus kultúrára utaló szarvas, illetve a város formájában maga az ebből tárgyiasult civilizáció.
Az állatnak talán kicsit idegen az urbánus környezet, patái alatt kényelmetlen a macskakő, de alkalmazkodik korunkhoz, mint ahogy mi is alkalmazkodunk a XXI. század kihívásaihoz.
A testvérpár helyét átvette a város. A hajnalban még kihalt utcák házaiban élünk mi, mai magyarok. Már nem vándorlunk, nem tesszük meg kilométerek ezreit, de mégis ugyanazok vagyunk, akiket egykor a szarvas ide vezetett. Ránk most hasonlóan nagy, de lényegét tekintve egészen más feladat hárul. Nem üldöznünk kell a szarvast, akiből az ősi erőt nyerjük, hanem újra magunkhoz kell édesgetni.