Könyveket márpedig nem darálunk

2020. október 11. 17:43

Dúró Dórának kellett egy „kurva erős kép”, ez pedig a megsemmisített könyv toposza, magyarán egy erős társadalmi tabu megdöntése, izomból.

2020. október 11. 17:43
Veczán Zoltán
Mandiner

Könyveket márpedig nem darálunk. Az komcsi tempó – legalábbis a rögzült toposz szerint a nácik égetnek, a komcsik darálnak, emlékezzünk csak például a Stasi mai napig fecnikben álló hagyatékára.

Egyszóval

könyveket nem darálunk.

Kultúrember mindig valahogy visszaretten ettől, még ha méregbe mártott tollal írt hazugságról, feneketlen ostobaságról vagy az évezredek alatt szakralitássá magasztosult értékek támadásáról van is szó. Könyveket betiltani vagy az aktuális korszellemnek megfelelően, lényegét kiirtva átírni – ha úgy tetszik, egyes szavakat ledarálni, megerőszakolni, mint teszik azt a társadalmi igazságosság új inkvizítorai – ugyancsak méltatlan ahhoz, aki, ha csak bukdácsolva is, de elvégezte legalább a négy elemit. 

Persze, ahol könyveket darálnak, ott végül közhelyeket is fognak, hogy Heine fényesre koptatott sorait parafrazeáljuk: Dúró Dóra sem véletlenül nyúlt ehhez a gesztushoz, hogy apró szélsőjobboldali pártját láthatóvá és megkülönböztethetővé tegye – elsősorban a hasonló ideológiai kérdések barna szofijához a leszokott dohányos undorral vegyes vágyakozásával nyúló Jobbiktól. Ehhez kevés lett volna egy közlemény, Dúró Dórának kellett egy „kurva erős kép”, ez pedig a megsemmisített könyv toposza, magyarán egy erős társadalmi tabu megdöntése, izomból.

A performansz persze meghozta a várt hatást, elsősorban a médiában: az emberevő fasizmus farkasát kiáltó publicisztikákat, sikerlistát, Time-cikket. Emellett Dúró Dóra mutatványával sikeresen akasztotta meg egy – ránézésre – erőtlen, didaktikus érzékenyítőkönyv

sorsszerű útját a visszhangtalan bemutatótól a Könyvudvar százforintos polcaiig.

Olyannyira, hogy én például azért vagyok kénytelen a közkézen forgó gyakorlófüzetecske, recenziók és a szerzői-szerkesztői interjúk alapján rekonstruálni a kötet tartalmát, és ezért feltételes módban beszélni róla, mert elkapkodták a boltokból a kíváncsiak, a nyitottak, na meg azok, akik szeretnek dafke ideológiai kiállás kedvéért könyveket vásárolni, hogy aki ránéz a polcukra, egyből tudja, merre hány méter.

A könyv egy jelentős része egyébként nem tűnik veszélyesnek, sőt: a hajléktalanok, idősek, irányába történő érzékenyítés például olyasmi, amire égető szükség lenne egy olyan világban, ahol tinédzserek szórakozásból rugdosnak és késelnek ezekhez a csoportokhoz tartozó embereket.

Azonban ilyen célra is vannak már tökéletesen alkalmas meséink,

például az elképesztően gazdag lelkű Lázár Ervin tollából,

aki Berzsián, Vacskamati, Bruckner Szigfrid, és megannyi más szerethető figurája kapcsán tanít empátiára, irgalomra, megbocsátásra. Ezért is állok teljesen értetlenül az előtt, hogy egyesek szerint a Hétfejű tündér megborítja a gyerekek világképét, és megágyaz például a Meseország mindenkié című könyvben felbukkanó LMBTQ-propagandának: Lázár Ervintől és a rá jellemző lelki finomsággal megalkotott meséitől talán semmi sem áll távolabb, mint a harsány, gyermekek körébe szexualitást hurcoló, kizárólagosságra törekvő LMBTQ-propaganda.

Mert végezetül ne feledkezzünk meg erről sem, hogy bizonyos témákban hajmeresztően nyílt a liberális indoktrináció a Meseország mindenkié-ben, és nem gondolnám, hogy ilyen, a társadalom egészét megosztó kérdések megvitatása kisdiákok, sőt, óvodások (!) dolga lenne holmi kirendelt főérzékeny facilitátorok felügyelete mellett, azt pedig különösen nem, hogy – fülszövege szerint – minden család polcán ott lenne a helye a könyvnek. Hogy most sok ezerrel több polcra került fel, mint arra tartalma predesztinálta volna,

azt kizárólag Dúró Dóra darálójának köszönheti.

A politikusasszonynak, úgy gondolom, járna mindezért valamiféle kézzelfogható elismerés a szakmától – például egy Boldog István Marketing Nagydíj, szigorúan újrahasznosított papírból.
 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 142 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ezért regisztráltam
2020. október 12. 19:10
A Szerzőnek nyilvánvalóan igaza van, bónusz, hogy még írni is tud. A "Dúró Dóra darálója" pedig feledhetetlenül gyönyörű, ott lenne a helye Mikkamakkáék világában. :-)
Vidėken újrakezdő
2020. október 12. 13:00
Jaj, dehogynem! A Lenin összest is egyenesen kötelező bedarálni. Saját tapasztalatom az, hogy az utóbbi 10-15 évben egyenesen a szemétégetőbe viszik a könyvtárakat, elvégre "on-line minden megtalálható már".
Welszibard
2020. október 12. 11:46
A Mandineres cikkíróval én sem értek mindenben egyet - ez a cikk szerintem kifelé, az EU-nak szólt, meg a Sargentini féléknek, hogy nehogy már könyvégetőknek nézzék a magyar konzervatív jobboldalt. Ugyanakkor a darálással én sem értek egyet, mert ezen az alapon akkor a ballib feljogosítva érezheti magát, Vass Albert és Nyírő József ledarálására. És akkor ott vagyunk a BLM anarchiánál. Arra kellene inkább cikkek, tüntetések - nemcsak kommentek - tömegeivel rámutatni, hogy a ballib régi trükkje, hogy a szociális érzékenyítés mellé ügyesen becsempészi a szexuális deviancia érzékenyítését is. Ennek pedig a kisgyermekkorban nincs helye, legjobb indulattal is csak a szexuális fejlődés kialakulása után (16-18 éves kor) van létjogosultsága. A kettőt szigorúan el kell választani.
urga
2020. október 12. 10:08
A Magyar Nemzet cikke tiszta vizet önt a pohárba, ha eddig valakinek nem lett volna világos, hogy mennyire káros a gyerekekre az lmbtq propaganda: "a homoszexualitás kialakulásában - kevés kivétellel - a környezeti hatások szerepe jócskán felülmúlja a genetikai okokat. Kevés az olyan kivétel, ahol a genetikai okok súlya a nagyobb, de ott sem okvetlenül százszázalékos. .. A kérdés az, hogy van-e valamiféle társadalmi-politikai felelősség abban, megfogalmazható-e államérdek azzal kapcsolatban, hogy e vonatkozásban milyen hatás éri a gyermekeket. Három álláspont lehetséges: 1. olyan környezet alakítandó ki és tartandó fenn, amely nem járul hozzá a homoszexuálissá váláshoz, mert a heteroszexualitás az ember biológiai lényegéhez tartozik, amit nincs ok megkérdőjelezni, a homoszexualitás nem másság, hanem sajnálatosság, amelyet az ember nem maga választ, hanem vétlenül örököl és/vagy környezete hatására válik azzá. Az előbbi ellen nincs mit tenni, ám az utóbbi ellen tehetünk, s tennünk is kell. 2. A homoszexuálissá válás támogatandó, mert a homoszexualitás nem pusztán személyes tény, hanem érték. Végül: 3. a semlegesség - tegye mindenki azt, amit jónak lát, e téren nem létezik társadalmi-politikai felelősség, államérdek még kevésbé. A miniszterelnök "Hagyják békén a gyermekeinket" felszólítása az első álláspont elfogadása. Tudományos értelemben kizárólag ez megalapozott, erkölcsileg magam is csak ezt tartom elfogadhatónak." https://magyarnemzet.hu/velemeny/meseorszag-mit-mond-a-tudomany-8794952/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!