miért kéne egy vállalatnak akár a lehető legminimálisabb figyelmet is fordítania arra, hogy kliensei boldogak és sokszínűek-e?
Miként befolyásolja ez azt, hogy a 30-as busz időben ér-e Káposztásmegyerre? A BKV-nak ugyanígy foglalkoznia kellene azzal is, hogy ma lusta vagyok levinni a szemetet, és legszívesebben leordítanám az első szembejövő járókelő fejét? Ha valaki csúnyán összetörte a szívemet, ha belefásultam a munkámba, ha meghalt a degum, ha magas a koleszterinszintem, akkor a BKV-nak kötelessége az, hogy szomorú legyen?
A BKV nyilván „elégedett” lehet amiatt, ha megbízható, jó szolgáltatást nyújt, ha kielégítő fizetést és munkahelyi környezetet biztosít az alkalmazottainak – de miért várnánk el, hogy ezeken kívül bármire is tekintettel legyen, sőt érzelmeket nyilvánítson ki? Egy vállalat – legyünk vele bár napi kapcsolatban – nem a családtagunk, nem a kedves ismerősünk, nem a lelkitámaszunk. Ha úgy érzem, egyszerre minden a fejemre szakadt, és nem látok kiutat a jelenlegi helyzetemből, egy hús-vér baráthoz megyek vigasztalásért meg jótanácsért, nem a Vad Karmazsin Festékgyártó Kft.-hez.
Ugyanezzel a szereptévesztéssel találkozunk, amikor a Coca-Cola vállalkozik arra, amibe költők és filozófusok ezreinek tört bele a bicskája, és meghatározza a szerelem mijét és hogyanját. „Valóban szeretnénk üzenetet közvetíteni: a hitünket abban, hogy mindenkinek joga van a szeretetre, szerelemre, hogy a szerelem érzése ugyanaz” – írták közleményükben. De milyen tekintélynél fogva fogalmaz meg ilyen állításokat a cég?
Várhatók-e további antropológiai és lételméleti megállapítások a piaci szereplőktől?