Talán így van, ugyanakkor a panaszos polgármesterek közül senki sem csődöt jelentett, nem tömeges elbocsátásokat akart megakadályozni, vagy nem építési nagyprojekthez kérte az állam segítségét. A panaszáradat védőfelszerelések beszerzéséről szólt az önkormányzati feladatok körébe tartozó egészségügyi alapellátás számára vagy a COVID-19 tesztelésekről az önkormányzati fenntartású idősotthonok részére. Az idősotthonok fenntartása, bár óriási szakértelmet és jelentős anyagi forrást is igényel, töredéke csak a mostani önkormányzati feladatkörnek, hát még a 2010-esnek. Egy jól szervezett önkormányzati és intézményi apparátus, mely szakértelmében bízik a polgármestere és vannak tartalékok a költségvetésében, biztos vagyok benne, hogy a 2010-es hatáskörökkel is megállta volna a helyét. Ha azonban a polgármester első reflexe mást hibáztatni, felfele mutogatni az nem városvezetés, az nyafogás. A nyafogással semmi gond nincs kávéházi beszélgetéseken, azonban bármilyen közösséget, várost vezetni panaszkodással nem lehet. A nyafogó vagy nem ér el semmit, viszont még gyengének, áldozatnak is tűnik, vagy tehetetlenségével kiprovokálja, hogy valaki más elvégezze az ő felelősségi területébe tartozó feladatok, ekkor viszont feleslegessé tette magát. Az önkormányzati szektor sajátossága, hogy a nyafogó semmittevők itt egész sokáig elvegetálhatnak,
Demszky Gábor 5 ciklusos főpolgármestersége jó példa erre, legalábbis vidéki szemmel. De tisztelettel kérek minden polgármester kollégát: ne térjen vissza a tehetetlenség a magyar önkormányzati szektorba. Nagyon messzire vezet az, ha nem a cselekvőképességre törekszünk az önkormányzati világban, ugyanis előbb az állam, majd hosszabb idő után maguk a polgárok érzik fölöslegesnek az önkormányzatot, ha az minden kihívást hárít, és nem tettek, hanem a szavak intézményeként viselkedik. Ha az államtól elvárjuk, hogy egyenlő partnerként tekintsen ránk, akkor ehhez méltóan is kell cselekednünk! Az önkormányzatiság ugyanis a cselekvés szabadságát, de egyben a cselekvés képességét is jelenti.”