Miért ne írjunk Trianonról? – ezt fejtegeti hosszasan az ÉS hasábjain TGM.
A fejtegetés lényege a következőben áll: TGM-et több Trianon-kötethez is felkérték szerzőnek, ebből kettő igen komoly felkérés volt, de ő nemet mondott, mert szerinte míg nem értjük Trianont, addig felesleges róla írni.
Majd az olvasottságát öncélúan fitogtató, nagyzoló szakirodalomlistát sorol fel, amit házifeladat lenne elolvasnia annak, aki Trianonról írni akar.
Eközben kifejti, hogy nem értjük a szomszéd népeket, még a (szerinte) legalapvetőbb szerzőiket sem olvastuk, és mindig csak azt vizsgáljuk, mi volt Trianon után, nem azt, mi volt előtte, és mi vezetett Trianonhoz.
Csakhogy nem igaz, hogy ne érdeklődne a magyar történelemkutatás a szomszéd népek – hogy is mondják ezt ma – „megélése” iránt. És azt sem igaz, hogy csak a Trianon utáni idők iránt érdeklődünk, az okok iránt nem. Mindig van mit tenni, de hát ez a munka sosem ér véget.
Elég csak elolvasni Gyurgyák János monumentális Trianon 100-kiadványához írt tanulmányát, abból is kiderül, hogy nincs akkora probléma, amekkorát TGM lát. Vagy ott van az Ablonczy Balázs-féle Trianon 100 kutatócsoport és munkája. Igenis, aktív érdeklődés folyik a történelmi Magyarország kisebbségeinek helyzete, problémái, sérelmei, illetve a magyar uralkodó osztály mulasztásai iránt, ahogy a történelmi „erők” iránt is, nevezetesen hogy a nemzeti ébredés korszaka hogy járult hozzá a történelmi Magyarország szétfeszítéséhez.
Egyébként meg: Trianonhoz leginkább az első világháború elvesztése járult hozzá, ha ugyanis nincs háború, vagy a a győztes oldalon vagyunk, akkor nem osztják fel az országot Versailles-ban, centripetáló nemzetiségi erők ide vagy oda. És akkor nincs második világháború sem, később meg talán autonómiát adunk, kantonizálunk, akármi. Vagy ha később mégis elszakadnak nemzetiségi területek, nem a mostani határok mentén teszik, hanem közelebb a nemzetiségi határhoz.
Felsorolhat TGM ezer okot, ha a háború elvesztését nem sorolja fel, a legfőbb okot nem említi.