A szelektív emlékezetű Szörényi hetet-havat összehord a darab által keltett politikai felhangokról, amelyek egyébként minden jó darab esetében előfordulhatnak. Még a több száz évvel ezelőtt írt Shakespeare-művekkel is történik ilyesmi. Az emberek a katartikusan megélt konfliktusokat gyakran igyekeznek más történeti vagy éppen jelenkori kontextusba helyezni. Arról nem is beszélve, hogy az István-Koppány féle ideológiai konfliktus ezer év óta – persze megfelelő áttételekkel –, napjainkig bezárólag jelen van a magyar szellemi közéletben. Szörényinek Vitányi Ivánról – függetlenül attól, hogy melyik politikus mellett tűnik fel manapság – csak tisztelettel illene beszélnie, mert ő a beatműfaj magyarországi meghonosodását és az Illés klub működését is támogatta, sőt a táncházmozgalom létrejöttében, kiteljesedésében is jelentős szerepet játszott. Sugalmazásával ellentétben a mozgalmat nem Szörényi termékenyítette meg, az István, a király idején az már javában a zeniten volt.
Az István, a király királydombi előadásainak létrehozását, jelképrendszerét végképp nem veheti el tőlem, azok ugyanúgy beivódtak a magyar köztudatba, mint Bródy szövegei. Az együtt létrehozott csodának mindannyian részesei voltunk, örültünk, hogy ilyen sikert értünk el, s az emberek rádöbbentek, lehet másként is, sokkal őszintébben gondolkodni a magyar történelemről. De hadd idézzem Nemeskürtyt az Elrepült a gyors idő című 1998-as könyvéből: „A Budapest Filmstúdió összeszokott csapatának utolsó olyan filmje, mely értékétől függetlenül kollektív együtt-izgulás terméke, az István, a király volt. Bármit is mondjanak ma róla akár maguk az alkotótársak, akkor a siker eufóriájában éltünk mindannyian. Megkockáztatom azt az állítást, hogy hozzájárultam a rendszerváltás folyamatának megindításához. Ez nekem egyébként elhatározott célom volt.”
A királydombi eufórikus pillanatokban már jelen volt a szakadás kísértése. A legteljesebb szellemi együttmunkálkodást – amely nélkül nagy művek, események sohasem jönnek létre – beárnyékolta az az anyagias szemlélet, amely egy korábban ismeretlen asszony által megjelent a Királydombon, majd lassan átvette az addig véd- és dacszövetségben működő alkotóközösségünk feletti irányítást. Szörényi a szegedi előadások ügyében sem az igazat mondja. Az akkori hatezres nézőtér előtt hat teltházat produkáltunk tomboló sikerrel. Érdekes, hogy ezúttal nem beszél Tim Rice-ról, a híres szövegíróról, akit az idővel Szörényi sógornőjévé avanzsált, előbb említett asszony Szegedre csábított, hátha… Tim Rice a közeli Fesztivál Étterem különszobájában udvariasan elmondta, hogy szívesen foglalkozik a darabbal, ha átírhatja a történetet, a dalszövegeket, és az általa megjelölt személy áthangszereli a művet. Ezt a fiaskót Szörényi folyamatosan úgy magyarázza, mintha Tim Rice az általam készített bűnrossz film miatt mondott volna ilyeneket a műről. Szegeden nem megsértődtem, ahogyan írja, hanem többször komolyan összevesztünk. Ennek persze súlyos elvi okai voltak.
Az is igaz, hogy két év elteltével, amikor a Szabad Tér Színház élére kerültem, Szörényi sógornője közvetítésével megkeresett, s egy Rákóczi úti cukrászda félhomályában mintegy bocsánatot kért. Ettől kezdődött az a nyolcéves periódus, ami termékeny közös munkálkodás eredményeként több margitszigeti produkciót, köztük ’95-ben az István, a király újrarendezését, míg korábban, 1990 szeptemberében a Népstadion 80 ezres közönsége előtt az Illés koncertet és újabb István, a király előadást eredményezett. Nevünk összekapcsolódott, főleg Szörényivel, akivel a korábban történtek ellenére újra baráti kapcsolatba kerültem, és az egymást követő opusokat közösen találtuk ki, terveztük meg, hoztuk létre, így az általa említett 1993-as Attila, Isten kardját is. Nem a szövegíró Lezsák Sándoron és nem is rajtam múlt, hogy a mű a grandiózus kiállítás és szereposztás ellenére meg sem tudta közelíteni az István, a király sikerét.
De milyen az élet, ’94-ben megbukott az MDF, és a sógornő, Rosta Mária elérkezettnek látta az időt a teljes hatalomátvételre. Mivel a sógornő mind az SZDSZ-nek, mind a győztes MSZP-nek százmilliók fölött rendelkező kampányembere volt, közölte, hogy a Szörényi-Bródy közötti gyilkos ellentét ellenére mindenünket finanszírozza, még az akkoriban 500 millió forintra taksált Honfoglalás filmemet is. Viszont feltételei vannak, többek közt ki kell rúgnom a forgatókönyvet jegyző Nemeskürty Istvánt, amely feltételt természetesen nem teljesítettem. Szörényivel ekkor végleg szakítottam, az államtól persze egyetlen forintot sem kaptam a filmre. Szörényinek viszont minden tervét gazdagon finanszírozták. De hát a pénz nem minden. Az alkotói együttműködésnek így vége szakadt. Az ettől kezdve létrehozott opusok, így a Veled Uram, Árpád népe, stb. művészi fiaskó lett és a közönség szeretetével sem találkozott.