Az Országút című folyóiratban, amelyet több internetes portál is átvett Nem ilyen lovat akartunk címmel interjú jelent meg a 75 éves Szörényi Leventével. Ebben, immáron sokadszor, az István, a király rockopera története kapcsán gyalázza a személyemet, a mű létrejöttének körülményeiről pedig folyamatos hazugságokat terjeszt. Mi 1994 óta nem beszélünk egymással, még véletlenül sem találkozunk. Az eltelt 26 év alatt egyetlen egyszer sem beszéltem önszántamból róla és barátairól. Viszont kénytelen vagyok megnyilvánulni a folyamatos rágalmak, valótlanságok, a személyeskedő, olykor már gyűlölködő megnyilvánulások okán.
Tehát az István, a királyról van szó, amely nem csak neki, nekem is édesgyermekem, sőt – bármilyen fájdalmas is számára – ki kell jelentenem, hogy nélkülem soha nem jött volna létre ez a mű, legalább is a közönség által megismert és megszeretett alkotás semmiképpen. Szörényi valamiféle politikai „hatalomátmentési” akciónak tudja be az István létrejöttét, amely nem csak a rá jellemző politikai tájékozatlanságot bizonyítja, hanem a mű létrejöttében alapvető és oroszlánrészt vállaló Nemeskürty István tanár úrral szemben is tiszteletlen megnyilvánulás.
De lássuk az előzményeket. 1981-ben a Nemeskürty-vezette Budapest Filmstúdióban készítettem A koncert című első mozifilmemet, amely az Illés zenekar történetét dolgozta fel, egy felejthetetlen Nemzeti Sportcsarnokbeli nosztalgiakoncertre építve. Ez a film nem csak örök emléket állított a zenekarnak – ne feledjük, akkoriban alig-alig voltak televíziós felvételek –, hanem óriási közönségsikert, következésképp dicsőséget hozott mindannyiunknak, így a filmstúdiónak is. Nemeskürty megkedvelt, lehetőséget adott, hogy újabb filmet készítsek nála, de ekkor már ő jelölte meg a témát. Közölte, hogy Szent Istvánról vár egy rockopera-filmet tőlünk, amelyben Beethoven István király nyitányának feltétlenül szerepelnie kell (nem a Himnusznak, ahogy arra Szörényi emlékszik). Legalább négy eltérő tartalmú, forgatókönyv változatot készítettünk, amelyek egész más történetet meséltek volna el Istvánról és koráról. Nemeskürty ezeket rendre lesöpörte az asztalról, mígnem a közönség által jól ismert István-Koppány konfliktusra felépülő történettel kopogtunk be hozzá. A rockopera tartalma közös munka eredménye, ebben nem csak nekem, hanem Nemeskürtynek is nagy szerepe volt. A frenetikus sikerű bemutató utáni összeveszésünk oka, hogy a királydombi próbák legintenzívebb szakaszában a hátunk mögött az Artisjusnál Szörényiék bejelentették a Filmstúdió által megrendelt művet – Boldizsár Miklóssal együtt – hármuk nevére, kihagyva belőle minket.