Azon is el szoktam gondolkodni ilyenkor, vajon hogy hívnánk egy olyan gazdasági rendszert, ami nem mai értelemben vett kapitalizmus, de ami tiszteli a magántulajdont, és egyben piac-gazdaság, azaz az emberek szabadon kereskedhetnek egymás közt a portékájukkal, legyen szó dinnyét áruló néniről vagy a termékét áruló cégről? Csak mert szerintem mióta világ a világ,
minden normális és emberi gazdaságnak része volt a magántulajdon és a piacolás,
kereskedés szabadsága, még a feudalizmusnak is, szóval ezeket nem a kapitalizmus találta fel. (Sőt, még tőke is volt a feudalizmusban, mondjuk viszont pénzgazdaság nem nagyon.)
Nem nagyon tudok elképzelni olyan, működő és prosperáló gazdasági rendszert, amiben nincs magántulajdon és szabad kereskedés, hívjuk azt a rendszert akárhogy. És amúgy nem vagyok ellensége sem bizonyos sűrűségű szociális hálóknak, sem a mérsékelt protekcionizmusnak. Az emberi gyarlóságot, a visszaélés lehetőségét pedig semmilyen gazdasági rendszerből nem lehet kiküszöbölni, mivel az nem rendszerhiba, hanem emberhiba.
Egyén és közösség
A lokalizmus és közösségelvűségének a baloldaliakat és liberálisokat nyilvánvalóan irritáló velejárója az egyének szabadságának korlátozása, hisz a kisközösségek potenciális elnyomók és kirekesztők. Valóban létezik közösségi erőszak, kétségtelen. Ugyanakkor közösség nélkül egyéni jogok és azok garanciái sincsenek, hiszen a közösség kényszeríti ki az egyéni jogok betartását, a politikai közösségnek vannak bíróságai, igazságügyi rendszere és erőszakszervezetei.
A kisközösség és a politikai közösség tehát inkább az egyéni jogok hordozói és kereteinek megadói, mintsem ellenségei.
Amíg pedig egynél több ember él a Földön, addig a legglobálisabb és legelvontabb emberiségkormány is visszaélhetne az egyéni jogokkal, és vannak közösségi szokások, amelyekkel szemben bárkinek támadhatnak averziói.
A kisközösségek és az egyéni jogok, individuális szabadság közti potenciális súrlódási felület nem szüntethető meg. Ha következetesen csak a közösségnek adunk elsőséget mindenben, elcsúszunk a totalitarianizmus felé; ha mindenben az egyén első, szétesik az egyént hordozó közösség. A gyakorlatban nem látom, hogy ez folyamatosan nagy konfliktusokat okozna, de kétségkívül előfordulhat olyan háborús helyzet vagy bármilyen más szituáció, amikor erőteljesen a közösség kerül az első helyre. Teoretikusan nem tudok sorrendet felállítani, hiszen a közösség a tagjaiért van, a tagok pedig egymásért és a közösségért. De korunkban talán túlságosan az egyénen van a hangsúly.
Ugyanakkor ironikusnak tartom épp olyanok részéről kritizálni az egyéni jogok közösségek általi, potenciális korlátozását (nem tudom, Mendly közéjük tartozik-e), akik gyakran az egyének szabadságának létét is tagadják, sőt akár az egyének létét is, mondván, csak interakciók termékei vagyunk, struktúrák hoznak minket létre és nincs emberi természet. Ha nincs emberi természet, akkor ugyanis nincs ember, és így nincsenek emberi jogok sem. Ha pedig csak interakciók termékei vagyunk (amely interakciókat a közösség produkálja), akkor nincs szabadság, amit korlátozzon a közösség.
Közösség és kirekesztés
Abban természetesen igazat adok Mendlynek, hogy a lokalizmushoz nem szükséges konzervatívnak lenni, ahogy „keresztény humanistának” sem – az általam ismertetett és kiegészített lokalista kiáltvány szerzői tartják magukat annak. Az ugyanakkor tény, és a Mérce szerzője is rámutat, hogy a baloldalnak mindig ambivalens volt a viszonya a helyi kisközösségekkel, lokalitásokkal szemben, épp azért, mert az egyén felszabadítására koncentrál; másrészt pedig mert potenciálisan felvilágosulatlan, rasszista enklávékat lát a közösségekben.
Tény és való, hogy
bármilyen közösség léte eleve kirekesztő: kirekeszti azokat, akik nem tagjai.
Ennek megoldása ugyanakkor csak az lehetne, ha az egyetlen létező közösség az emberiség lenne – a baloldalnak valahol egyébként épp ez a célja, és lássuk be, akárhogy küzd a globalizmus és kapitalizmus ellen, a világkormányra és nemzetek, lokális közösségek nélküli emberiség-közösségre vonatkozó, időről-időre felbukkanó elképzelései maguk a megvalósult globalizmusok.
Annak idején Tóth István Olivér például ezt írta a Mércére reagálva a Reflektoron: „Egy valódi baloldali program csak a minden csoportidentitások kritikája lehet. Ebben nincs különbség a nemzeti, vallási, pártalapú, filozófiai vagy akár szubkulturális csoportidentitások között. Egy valódi baloldali program csak a belépési küszöböt nélkülöző csoportidentitásokat fogadhatja el, amelyek tagadják az érdem és a jutalom logikáját, amelyek mindenkit megvigasztalnak.”
Nos, ez egyrészt éles ellentéte a baloldalon ma divatozó identitáspolitikának, hiszen a kisebbségi etnikai és életmód-közösségekbe is „belépési küszöb” az adott etnikum, bőrszín vagy életmód. Másrészt irreális, egyben diabolikus dolog kizárni az érdem és jutalom logikáját a csoporttagságoknál. Ezen logika alapján a Mérce egy kirekesztő közösség, hiszen belépési küszöb a Mérce közösségebe a hasonló gondolkodás.
Harmadrészt: nincs az emberiség mindent tagja felé ugyanolyan felelősségünk. A szeretet rendje (ordo caritatis) szerint
a hozzánk legközelebb állók felé vannak elsődleges kötelességeink,
azaz míg a családunknak nincs betevő falat az asztalán, objektíve vétek hajléktalanoknak adakozni. Miközben Tóth István Olivér cikkének címe az volt, hogy Nemzet helyett mindenkit megvigasztalni, aközben a szeretet rendjének logikája épp ezzel ellentétes. Tóth István Olivér javaslata ráadásul emberileg is megvalósíthatatlan.
A közösségek puszta léte egyszerűen kizárja a tagsággal nem rendelkezőket, és kész. Ez mindig így volt, mindig így lesz, és ez nem jogi kategória, ugyanis senki nem kötelezhető arra, hogy kedveljen valakit, hogy időt töltsön együtt valakivel, és hogy meghívjon bárkit is sütögetni a hátsó kertjébe. Márpedig minden hátsókerti sütögetés kirekeszti azokat, akiket nem hívtak meg, az emberiség többségét. Ezt mérséklendő a baloldal akkor már a választott közösségeket hangsúlyozza, de mégis az élet kiküszöbölhetetlen velejárója, hogy egyszerűen születésünktől fogva tagjai vagyunk nem választott közösségeknek, melyek felé mégis vannak kötelességeink. (És igen, a Mérce közössége is egy hátsókerti sütögetés.)
A lokalizmushoz nem kell feltétlen konzervatívnak és jobboldalinak lenni, de tény, hogy a lokalizmus különösen is jól passzol a konzervatív világlátáshoz. Mégpedig azért, mert a konzervativizmus ezen alapszik. A konzervatívok által hangsúlyozott hagyományok, szokások, tekintélyek, intézmények, rend és stabilitás hordozója ugyanis a közösség. A közösségnek van hagyománya, szokásai, tekintélyei, történelme, intézményei, rendje és a közösség tud stabilitást biztosítani. A konzervatívok ugyanis az ember tökéletlenségéből és közösségigényéből, valamint a már létező közösségekből indulnak ki, többi elvük ebből fakad. A konzervatív gondolkodás eleve a társadalom, mint „közösségek közössége” védelmében jött létre,
szemben a felszabadított, random egyének halmazaként értelmezett tömegtársadalommal – ami baloldali termék.
Ezzel együtt örvendetes, ha a baloldalon is vannak szimpatizánsai a lokalizmusnak és az azzal járó környezetvédelemnek, így legalább eseti jelleggel lehetséges az egyetértés, habár az egyéb koncepcionális eltérések (LMBTQ-jogok, egyenlőség, emberi természet és más ügyek tekintetében) oly mértékűek – s ebben igaza van Mendly Dorottyának –, hogy összefogás és koalíció nem lehetséges a globalizmus jobb- és baloldali kritikusai között.