Wendell Berry és a földtúrás felmagasztalása

2020. április 23. 22:01

Wendell Berry szerint valójában nincsenek globális problémák, de még nemzetiek vagy regionális problémák sem léteznek; egyéni problémák vannak és egyéni megoldások. A zöldmozgalom fő problémája is az, hogy elvont globális megoldásokat keres.

2020. április 23. 22:01
Szilvay Gergely
Kommentár

„Wendell Berry művein végighúzódik egy nagy, meghatározó ellentétpár, melynek kiindulópontja az agrárius gondolat és életmód szembeállítása az indusztrializmussal. A további, egymással szembeálló fogalmak mind a kettő közül valamelyikkel vannak kapcsolatban. Tehát: agrárius versus indusztriális; vidék versus város; föld versus gyár és bolt; kölcsönös függés versus kapitalista verseny; a korlátok elfogadása versus korlátlan növekedés; lokalizmus versus hazátlanság; közösség versus individualizmus; kicsi versus nagy; sokoldalú amatőrség versus specialista professzionalizmus; beágyazottság versus elidegenedés; hagyományos-vallásos tudás versus tudományos tudás; s végül organikus szemlélet versus mechanikus szemlélet, szóval: test versus gép.

Wendell Berry szerint az indusztrializáció és az azt jellemző, felvilágosult mechanikus világkép elszakítja egymástól az embert és a földet, az embert és a közösséget, valamint a testet és a lelket. Ahelyett, hogy elfogadná korlátainkat, a »földtúrás« alól való felszabadítást hirdeti, így viszont az ember elszakad attól, ami élteti, például fogalma sincs, hogyan készül az, amit megeszik, és úgy gondolja, az korlátlanul rendelkezésre áll. Ez az állítólagos felszabadulás a gyáraktól, az ipartól való függést hozta el.

A modern környezetvédelmi, elidegenedési és társadalmi problémák egyik gyökere szerinte az, hogy eltöröltük a lét nagy láncolatának régi elméletét, amely jól helyezte el az embert a világban, és nem tettünk a helyére semmit.  A világegyetem alapvető összefüggésrendszere márpedig nem a verseny, hanem a kölcsönös függés. A siker modern jelentése a természet legyőzése, a korlátaink ledöntése.  Ezzel szemben az agrárius gondolkodás elfogadja az adott világot isteni adományként, ezért nem hisz a korlátlan növekedésben.  Ebből is következik lokális szemlélete, a kicsi, a helyi, az emberi lépték előnyben részesítése. Szerinte a modernitás válsága a racionalitás, valamint a »szükségletek és igények« válsága.  (...)

Nézzük, hogy látja mindebből Wendell Berry a természet- és környezetvédelem ügyét (conservationist movement), a »zöld« gondolatot!  Berry magát környezetvédő farmerként határozza meg, ám több problémája is van a zöld mozgalommal, melynek szemléletét hibásnak véli. Berry szerint a zöld mozgalom maga is az indusztrializmus következménye, és ebből fakadnak tévedései is. Természetesen annyiban az agrárius mozgalom is az indusztrializmus szülötte, hogy arra válaszul jött létre, de Berry itt nem erre gondol, hanem valószínűleg arra, hogy a környezetvédő mozgalom gondolkodása azonos az indusztrializmuséval (modernitáséval): a racionális észhez tartozik, és a nagyléptékű adminisztratív megoldások híve.

A zöld mozgalom tévedései pedig abban állnak, hogy túlságosan mozgalmi az az egy-ügyű; hogy rossz kormányzati-bürokrata-globális megoldást keres; hogy túlságosan az érintetlen természetre, a vadonra koncentrál, és nem látja, hogy a megművelt föld is védendő, hogy a vadon, a művelt táj és a város egymástól függenek; s hogy a természetre elsősorban kívülálló megfigyelőként, esztétikai élvezetforrásként tekint, ami a hétvégi kikapcsolódásra való. Mindezek következtében »a környezetvédő mozgalom nem változtatta meg a természethez való parazitikus viszonyunkat«. (...)

A zöldmozgalom egyik fő problémája például az, hogy látásmódja globális, planetáris, és így elvont globális megoldásokat keres. Wendell Berry szerint ugyanis valójában nincsenek globális problémák, de még nemzetiek vagy regionális problémák sem léteznek; egyéni problémák vannak és egyéni megoldások. Persze ő is tisztában van a »strukturális« és más, az egyéni ember hatókörénél jóval nagyobb problémák létével, de úgy látja, hogy »a nagy problémák nagy megoldásai, ami oly kedves gondolat a kormányzatok, egyetemek és vállalatok számára, leginkább arra szolgálnak, hogy elvonják az emberek figyelmét azokról a kis, egyéni problémákról, amelyeknek ténylegesen van hatalmuk a megoldására«.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 25 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zsaturnuzs
2020. április 25. 01:34
Nem ismerem Wendell Berry műveit, de hamis szembeállítások hosszú sorát tartalmazhatja: "végighúzódik egy nagy, meghatározó ellentétpár, melynek kiindulópontja az agrárius gondolat és életmód szembeállítása az indusztrializmussal." Ugyanis az összes "versus" helyett "és" a helyes, igaz. A cikkbeli felsorolást kiigazítva: agrárius és indusztriális, vidék és város, föld és gyár és bolt, kölcsönös függés és kapitalista verseny, a korlátok elfogadása és korlátlan növekedés, lokalizmus és hazátlanság, közösség és individualizmus, kicsi és nagy, sokoldalú amatőrség és specialista professzionalizmus, beágyazottság és elidegenedés, hagyományos-vallásos tudás és tudományos tudás, organikus szemlélet és mechanikus szemlélet, test és gép. Ezek közül csak a korlátlan növekedés és a hazátlanság helytállósága kérdőjelezhető meg. E kérdőjelek látszólagosak, a "korlátlan" növekedés helyett vég nélküli növekedés lehetséges (roppant távoli korlátokkal), a "hazátlanság" helyett pedig a globális szemlélet a helyes megfogalmazás. (Aki teljesen elveti a globális szemléletet, az ne akarjon világbékét, se ENSZ-t, sem az ENSZ bármelyik szakmai szervezetét (nem sorolom fel őket).))
Pelso j.
2020. április 24. 20:38
Csak óvatosan. A pártelit hamarosan üzletet lát a zöldpolitikában, te meg itt feszegetsz.
billwilson
2020. április 24. 14:07
ez mekkora hülyeség
ökobetyár
2020. április 24. 12:16
Kedves Anna, köszönjük a kimerítő eszmefuttatást! Nem elvont globális megoldásokon töröm a fejem, (tilos - mert lebénulunk és azt a kicsit sem tesszük meg!), hanem tényleg személyeseken: A fogyasztó rendeli meg a klímakatasztrófát, sőt, a vírust is. A tudomány tette lehetővé a globalizációt. Válaszom: Visszahúzódás a régiókba (lásd 5 jövőszcenárió az "ökobetyár"-on. Paraszt sincsen, csak agráripari munkás. A teljesítmény-hajhászás vezetett a munkamegosztás abszurdumába. Apám, a paraszt, sok mindenhez értett: ácsolt, falazott, gyógyított, mesélt. A szerencsétlen csirkedaraboló a szalagnál boldogabb? Vagy a programozó, aki naphosszat a billentyűket veri? A "földtúró" adja az élelmet ... Isten után nem őt kellene legjobban tisztelnünk? Most kaptunk egy esélyt: A vírus, amely megmentette a világot. A Szelíd Energia Füzetek megmutatja, mennyi technikát szabad beengednünk az életünkbe.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!