„A háború végétől kezdve érzékenyen és kritikusan reagált a »zsidókérdésre«, melyet kortársai többségéhez hasonlóan összekötött az MKP és a politikai rendőrség politikai kampányokba burkolt, gátlástalan manipulációival. Ettől kezdve antikommunistaként antiszemita nézeteknek adott hangot.
Márai Sándor, aki a Dunakanyarban, Leányfalun vészelte át a főváros ostromát, a »polgári értelmiség« reprezentánsának tartotta magát. Felesége, Matzner Ilona (Lola) zsidó származású volt, és az író már csak ezért is érzékeny volt az antiszemitizmus minden megnyilvánulására.
A sikeres író a Pesti Hírlap szerkesztőségén keresztül kötődött az angolszászokkal kapcsolatot kereső, szervezkedő ellenállási mozgalomhoz. Röpirat a nemzetnevelés ügyében című 1942-ben megjelent munkája miatt, melyben a magyar társadalom szolidaritását, lelki egységét szorgalmazta a háború barbárságával szemben, a nyilas sajtó kíméletlenül támadta, megbélyegezte.
1945 novemberében publikált 1944-es naplójában élesen bírálta a »csodafegyverben« reménykedő, és a zsidók javaira ácsingózó romlott, műveletlen »keresztény-nemzeti« középosztályt.
Kiderül belőle, hogy tudott Auschwitzról, és sikertelenül bár, de megpróbálta kimenteni felesége, Lola 76 éves orvos édesapját a kassai gettóból. Több zsidónak is segített Budapesten rejtekhelyet találni, tartotta bennük a lelket, élelmet vitt nekik.”