Az értékláncok és az EU gazdasága

2020. március 28. 20:55

A német gazdaság helyzete nem csak az eurózóna, hanem az egész EU teljesítményére jelentős hatással van.

2020. március 28. 20:55
Csath Magdolna
Vendégszerző

A német gazdaság a hatodik legnagyobb a világon és a legnagyobb Európában. Mindenkori helyzete nem csak az eurózóna, hanem az egész EU teljesítményére jelentős hatással van.

A német járműipar, amely  az EU gazdaságának domináló ágazata, már a virusválság előtt is bajban volt. Az erőteljesen exportorientált ágazat piacai az amerikai-kinai kereskedelmi háború, a Brexit és az európai gazdaság növekvő bizonytalaságai miatt már 2019-ben szűkülni kezdtek. A problémát tetőzte, hogy a koronavírus járvány következtében ellehetetlenülő import beszerzések működésképtelenné tették a szétterjeszkedett értékláncokat. Ezért le kellett állítani az összeszerelő üzemeket, ami azon országok számára különösen nagy gond, ahol ezek az üzemek működnek, és szerepük jelentős a gazdasági szerkezeten belül.  

Az elemzők rendszeresen figyelmeztetnek arra, hogy az erőteljes exportorientáltság bármilyen nemzetközi piaci zavar esetén megbosszulja magát. Ilyen nemzetközi piaci zavar volt már a kínai-amerikai kereskedelmi háború, és a Brexit is, amelyek következtében a német feldolgozóipar már  a koronavírus járvány előtt is gyengélkedett.

Az Európai Járműgyártók Szövetsége (ACEA), amely az Európában működő 16 legnagyobb járműgyártó céget képviseli,  március 25-én jelentette, hogy a gyártás és értékesítés szinte teljesen megállt. Az ACEA általános igazgatója így fogalmazott: ez a válság a valaha megtörténtek legrosszabbika. Megoldásához az EU-vezetőktől és a nemzetállamoktól is maximális segitséget kért. Az elemzők azonban távolabbra is néznek, és arra figyelmeztetnek, hogy egyrészt a járműipari láncoknak is el kellene gondolkodniuk azon, hogy máshogyan szervezzék a termelésüket, és ne rendeljék azt alá alapvetően a költségminimalizálásnak. Másrészt a nemzetállamoknak is fel kell tenniük maguk számára a kérdést, hogy szabad-e egyetlen, békeidőben jól működő, de rendkivűl válságérzékeny ágazattól függővé tenniük a gazdaságot. Továbbá felhívják a német döntéshozók figyelmét arra is, hogy a fiskális politikának több figyelmet kellene fordítania néhány, nemcsak a német gazdaság, de az EU egésze szempontjából is kívánatos beruházás finanszírozására. Ezek a beruházások a válság idején különösen fontosak, mivel egyrészt munkahelyeket teremtenek, másrészt erősítik a jövőbeli válságállóképességet. 

Egy friss elemzés (For a Sound Fiscal Policy: Enabling Public Investment. IMK Macroeconomic Policy Institute. 2020. március) arra mutat rá, hogy amíg a német GDP az 1991 évi szinthez képest 2017-re közel 50%-kal nőtt meg, addig a nettó állami vagyon értéke csupán 5% körüli értékkel gyarapodott. Ennek egyik oka az elmaradt infrastrukturális beruházások. Az elemzés szerint az állami és önkormányzati infrastruktúra ma már nem felel meg a modern gazdaság igényeinek. Az infrastruktúrát tágan értelmezve azonnali állami beruházásra van szükség nemcsak az úthálózat korszerűsítésébe, de – a jövőre való jobb felkészülés érdekében –a tudásszektorba, vagyis az oktatásba, kutatás-fejlesztésbe és a digitalizációba is. Ezt az igényt az Eurostat adatai is igazolják. Németország kevesebbet költ oktatásra GDP-je és teljes állami kiadásai arányában, mint több más fejlett gazdaságú ország, sőt még a V4-ek közül is 3 országban jobbak az adatok.

De elmaradása van a felnőttképzés területén is. Az Eurostat 2018. évi adatai szerint a 25-64 éves korcsoporton belül a továbbképzésben résztvevők aránya Németországban meglepően alacsony.

A továbbképzés fontosságát a digitalizációs tudás általánossá tételének szükségessége különösen indokolja. A humán vagyon általános képzettségén is tükröződnek az említett problémák: a német értékek ismét alacsonyak. 

Az adatok és a helyezések bizonyítják, hogy a német államnak a jövő érdekében többet kellene beruháznia a tudásszektorba. Ez a járműipar megújulása és általában a német gazdaság innovativitásának növelése szempontjából  is szükséges lenne.  Ma már az EU egésze lemaradóban van versenyképességben és innovációban a világban. Fontos lenne ezért, hogy legerősebb gazdasága, a német gazdaság megerősödjön, nagyvállalatai pedig versenyképességüket elsősorban ne a válságérzékeny költségoptimalizáló értékláncokon keresztül erősítsék. Az állami fiskális politika pedig az infrastruktúra korszerűsítésével is támogassa nemcsak az ipar, de a többi ágazat  fejlődését is.

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tailor
2020. március 29. 13:53
ezt már annyiszor de annyiszor el tetszett mondani hogy egyszer végre valahára azt is meg lehetne kérdezni hogy hogyan is lehetséges ez. két vesztes világháború után..
őrnagyőrnagy
2020. március 29. 12:46
A hatodik legnagyobb? USA, Kína, Japán... mi van még előtte kettő? A nominális GDP alapján Németország a negyedik legnagyobb gazdaság.
Agnieszka
2020. március 29. 12:38
Már évek óta hallottam, h. "mi, németek, továbbra is remek autókat fogunk gyártani, de a szoftwer az Államokból, az akku Kínából, D-Koreából jön majd, és azon lesz az igazi haszon".
zolizolizoltan
2020. március 29. 10:54
A mesterséges intelligencia alkalmazását felgyorsítja a koranavírus járvány. Két év hosszú idő a technológia váltásban, eddig lesz itt a járvány. A németek maguk elismerik, hogy nem fektettek elegendő súlyt a mesterséges intelligencia alkalmazására, az élvonalhoz képest lemaradásban vannak. Hátránnyal futnak bele az öldöklő versenybe. A mesterséges intelligencia sajátossága, hogy egyre szűkebb földrajzi körbe telepítik a termelő vállalatokat és egyre kevésbé hoz nagy profitot az olcsó munkaerő. Egyelőre kevésbé lehet tapasztalni, hogy a németek váltottak volna, még mindig a távoli, olcsó munkaerőre alapoznak, eközben az USA erőteljesen hozza vissza a termelését az országba. A jelek szerint az USA versenyelőnyben van a mesterséges intelligencia alkalmazásában. Ha a németek lassan szedik össze a maradék eszüket, arra mi is ráfázunk, mert mi a német gazdaság földrajzi térségében vagyunk. Remélem, szerencsére. Majd elválik.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!