„E cikksorozat első részében a jelenlegi válság okait részleteztem, ahogy írtam, a borúlátás sajnos indokolt. Különösen azért, mert az elmúlt évek prociklikus gazdaságpolitikája miatt sem a fiskális politika (kormányzat), sem a monetáris politika (MNB) kezében nincsenek erős eszközök a válság tompítására. Az alábbiakban azt vázolom, hogy mit tehetne a kormány, illetve az állam, és azt, hogy miért van eszközök híján a mai magyar intézményrendszer, egy kettős, egyszerre kínálati (termelési) és keresleti sokk kezelése érdekében.
A kínálati oldal
A kínálati sokk kezelésére az államnak nincs túl sok eszköze, de dolga van vele. Nem tudja pótolni sem a meg nem érkező alkatrészt vagy alapanyagot, sem a kieső munkaerőt. Aggodalomra nincs ok, megteszik ezt a vállalatok. Ők ugyanis elemi szinten érdekeltek a termelési költségek csökkentésben, márpedig a hiányzó anyag vagy félkész termék és a kieső munkaerő mind-mind növekvő termelési költségként jelenik meg a könyvelésben.
A cégek azonnal elkezdenek helyettesítő termékeket, alternatív utakat keresni, technológiát vagy akár profilt váltanak, alkalmazkodnak. Mármint azok, amelyek nem érintettek a másik oldali sokk, a kereslet drasztikus csökkenése által. Lássunk egy példát!
Adott mondjuk egy fertőtlenítő gyár, amelyik szüneteltetni kénytelen a termelését, mert a járvány miatt nem érkezik meg a kínai alapanyag. A kereslet e termékre, mint tudjuk, óriásit nőtt, a cég vezetése eget-földet megmozgat, hogy azonnal találjon olyan beszállítót, amely pótolni tudja a kieső kínai importot. Belföldről, külföldről, akárhonnan, akár drágábban is, mindegy, csak minél gyorsabban.
Ez a cég maximum csökkentett munkaidőt javasol a dolgozóinak, vagy készenléti állományba helyezi őket, de nem küldi el, nem csökkenti a fizetésüket (vigyáz rájuk, mint a hímes tojásra), mert ha megtörténik az alkalmazkodás (talált másik beszállítót), akkor azonnal szüksége lesz rájuk. Nem kicsit, nagyon.
Sajnos nem minden cég rendelkezik akkora tartalékkal, amely gond nélkül fedezi az alkalmazkodás költségeit, ideértve a kényszerszünetben éppen nem foglalkoztatott munkavállalók munkabérét (nem a nem foglalkoztatás a gond önmagában, hanem a nem termelés, ami miatt aktuálisan nincs bevétel).