Azt tehát igenis gondolom, hogy
normamentesen, értékmentesen nem lehet felzárkóztatni senkit, hiszen akkor nincs hová felzárkóztatni.
Milyen normához zárkóztatunk fel, ha nincs norma? Az Ercse-féle felfogás régi trükkje, hogy magát semlegesnek próbálja eladni, miközben ugyancsak norma-vezérelt: vannak etikai meggyőződései, amelyeket érvényesíteni szeretne.
Azt is gondolom, hogy nincs egy olyan ideális társadalom, amiben minden társadalmi csoport összekeverve él területileg, mert akkor majd milyen elfogadóak leszünk és eljön az örök béke á la Kant, meg az egyenlőség. Az ilyen összekeverés a dezintegrációt és az atomizálódást szolgálja. Akár egyenrangúak különféle kultúrák és életmódok, akár nem, vannak, amelyek annyira különbözőek, hogy egy helyben, egy időben nem tudnak megférni egymás mellett. Nem azért, mert a fránya emberek nem elég elfogadóak és alkalmazkodóak, hanem mert azok objektíve összeegyeztethetetlenek. Ilyenkor a megoldás a meglévő területi elkülönülés megtartása.
Furcsa paradox, hogy a kényszermentességet piedesztálra emelő baloldali szociológusok egyébként simán megtiltanák az elköltözést, szabad iskolaválasztást, hogy a többségiekre kényszerítsék az elfogadást és integrációt. Mintha a „többségiek” elkülönülési szándékát pusztán valamiféle ideologikus rasszizmus vezérelné, nem pedig az összeférhetetlenség megtapasztalása. Itthon is, Erdélyben is számtalan esetben hallom, és Gyöngyöspatán is mindig azt mondogatták: nem a hagyományosan ott élő cigány közösséggel volt a baj, hanem a frissen érkezettekkel.
Költözhet bárhova egy új közösség – ha nehezen megy vele az együttélés, akkor ugyanúgy kiváltanák a többiek ellenszenvét.
Mindez nem azt jelenti, hogy ne tartanám szükségesnek az esélyegyenlőség és a felzárkóztatás egyes formáit, az integrációt és a minőségi oktatást. Csak éppen aggályosnak tartom, hogy ezt azokban az esetekben, amikor egy roma többségű helyi iskoláról van szó, annak bezárásával tudják csak elképzelni.
Feketék
Amikor azt állítottam, hogy a spontán szegregáció nem szegregáció, arra utaltam, hogy a szegregáció nem állami erőszak által jön létre, nem felülről rákényszerített egy társadalmi csoportra, akkor nem nevezhető szegregációnak. Erre hoztam fel a feketék polgárjogi harcok utáni helyzetét: a feketék nem akartak tömegesen összeköltözni a fehérekkel, azután sem, hogy a fehérek körében a rasszizmus felszívódott, s csak pár futóbolond vallotta már csak magáénak.
Ercse Kriszta utal rá, hogy az nagyon más jellegű kérdéskör, mint a haza cigányság kérdésköre – csakhogy
épp a hazai emberi jogi mozgalom tanulmányozza nagy buzgalommal az amerikai polgárjogi mozgalmat,
hogy ötleteket merítsen onnan. Természetesen – Ercse sugalmazásával ellentétben – nem a feketék szegregációját kívántam megvédeni, hanem ahhoz való jogukat, hogy – egyébként amerikai kultúrájú emberekként, közösségekként – ha nem akarnak keveredni lakóhelyük, iskolájuk vagy templomuk szerint másokkal, akkor azt ne kelljen megtenniük. Ez mind közösségi, mind egyéni jog.
Nem volna paradox, ha a kötelező szegregáció után akaratuk ellenére olyan kötelező integráció lenne a jussuk,ami közösségeik feloszlásához vezet? És integráció alatt ezesetben a közösségek „szétültetését” értem. Egyébként az amerikai feketék egy jó része elköltözött saját közösségéből, tehát a lehetőség megvolt. Aki maradt, elsősorban valóban azért maradt, mert maradni akart.
Ercse arra is utal: az is kérdés, hogy hogy kerültek oda az adott közösségek, ahol vannak. Tehát mivel szerinte – ha jól értem – a feketék a szegregáció miatt alkotnak külön közösségeket, ezért ha a szegregáció megszűnte után is együtt maradnak, akkor az is a szegregáció következménye, tehát felszámolandó. Szerintem viszont a történelmi eredet lényegében mindegy:
ha a közösség együtt kíván maradni, ott helyben kell megoldani a minőségi oktatást számára.
Cigányok
Magyar helyzetre lefordítva: emlékezetes volt az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány és a győri Kossuth Lajos Általános Iskola esete, ahol a bíróság szerint „spontán szegregáció” valósult meg, amit ugyan nem az önkormányzat okozott, de ő volt köteles kezelni. A CFCF akkor úgy gondolta: „a cigány kisebbség véleménye nem releváns az ügyben”.
E logika szerint ha tehát egy településen vannak kialakult roma közösségek, egy-egy városrészben, s ott van iskola is, akkor az szegregált iskola, tehát meg kell szüntetni, mert képtelenség minőségi oktatást nyújtani benne. Akkor is meg kell szüntetni, ha egyébként a helyi romák szeretik az iskolát. És ha egyébként még minőségi oktatás is van benne, mint a görögkatolikusok Huszár-telepi iskolájában volt Nyíregyházán.
Ercse logikája szerint a győri helyzet valódi szegregáció: annak ellenére, hogy nem az iskola vagy az önkormányzat szegregált, a romák mégis a többségi társadalom kirekesztő hozzáállása miatt laknak elkülönülten. Nos, visszamehetnénk a romák hazánkban való letelepedéséig akár, hogy megvizsgáljuk, így van-e. Kétségkívül elterjedt egy ellenérzés a romákkal szemben a többségi társadalomban, de azt kétlem, hogy ha ez nem lenne, akkor a romák spontán szétszóródnának a többségi társadalomban.
Függetlenül az előzményektől és okoktól
az a fontos, hogy az adott közösség együtt szeretne-e maradni és ragaszkodik-e az iskolájához.
Nekem ne mondja senki, hogy az oly kreatív és hatalmas erőfeszítésekre képes oktatásügyi szakértők és szociológusok épp csak egyet nem tudnak: hogy helyben, a „spontán szegregálódott” iskolában hogyan lehetne megoldani a minőségi oktatást. Mert ott szerintük egyszerűen nem lehet és pont. Ezt a CFCF egyik aktivistája mondta nekem egy kerekasztal-beszélgetésen. Márpedig kénytelenek leszünk ezt megoldani, mert van háromszáz észak-magyarországi cigány többségű falu.
Félreértés ne essék, nem vagyok az integrált osztályok ellen, ha működnek. De az mondani, hogy kötelező szétjáratni távoli iskolákba egy roma közösség gyermekeit, mert csak így lehet őket integrálni, és hogy ha egy többségi fehér osztály nem fogadja be a roma diáktársat, az csakis a többség hibája, szerintem erős egyoldalúság. Inkább azt mondom, hogy
ne kizárólag ebben a megoldásban gondolkozzunk.
A „fehér többség” szempontjából egyébként az integráció kérdése viselkedés-kérdés, nem pedig etnikai: ha valaki kibírhatatlanul viselkedik, akkor nem fogják szeretni, legyen akár roma, akár fehér. Szerintem ezt kár felróni a szülőknek. Ahogy azt is kár felróni a szülőknek, hogy ha az integrálandó diákok miatt csökken a színvonal, lassabban halad egy osztályban, akkor a szárnyaló gyermeküket elviszik máshová, ahol kibontakoztatják a képességeit. Ez nehogy már kisebbségellenes rasszizmusnak számítson!
Az egyes ember életében nem a hosszú távú össztársadalmi integráció a fontosabb, hanem a saját gyereke előmenetele. Ez így természetes.
Nem hiszek abban, hogy minden iskolának egyenlő színvonalúnak kellene lennie. Épp a különféle képességű gyermekek előmenetel érdekében szükség van elitiskolákra, s mindenféle más iskolára is. És szeretnék azokban az elitiskolákban a mainál több cigány diákot látni.