Az integrációval kapcsolatos dilemmáját megosztja: nem látja át, hogy egy bizonyos csoporthoz (etnikum, nemzetiség, kultúrkör – gondolom én, hogy ilyesmit ért alatta) tartozó identitás hogyan őrizhető meg az integráció során történő többségi identitáshoz való szükségszerű asszimilációval. Érdemes lett volna ezzel a kérdéssel kezdeni – nem az a baj, ha az embernek kérdései vannak, ám azokat jó helyen kell feltennie –, mert (remélhetőleg) a kompetens válaszadó idejekorán rámutatott volna arra, hogy már maga a kérdés sem helyes: az integráció ugyanis nem kényszer-asszimilációt jelent. Ez az egyik nagyon fontos pontja az írásomnak – ugyanis ez a tévképzet él valószínűleg mindenkinek a fejében, akinek ez az érvelés kedvére való. Sőt, ugyanez a téves elképzelés lehet az oka annak is, hogy a 2000-es években – tegyük hozzá, főleg az EU-csatlakozásunk feltételeinek való megfelelés kényszere alatt – megindult integrációs törekvések (ilyenek is és olyanok is) kimenete végső soron a kudarc jóleső érzetével tölthette el az ellendrukkereket: lám, mi itt nagy erőkkel integrálnánk, ezek a romák meg az istennek nem akarnak asszimilálódni.
Az integráció – másképp befogadás – valóban nem az ideális együttélés kialakításának végső állomása – azt inklúziónak hívják –, de mindenképpen van egy nagyon fontos szükséges, de nem elégséges feltétele magának az eljárásnak (így a fogalom értelmezése is szemlélet-kötött): szó sem lehet az írásból is csöpögő, illetve jelenleg Magyarországon széles (és minden) körben népszerű és magától értetődő monokulturális, normatív világértelmezésnek, mely szerint „az én kultúrám – nemzeti, társadalmi csoporti – A kultúra, normáink és értékeink, ebből következő elvárásrendszereink vitathatatlanok és örökkévalók, mindenki, aki más, az deficites, alábbvaló stb”. Az integráció a világban létező eltérőségek egyenértékűségét képviseli.
Az identitásokkal kapcsolatos tanácstalanságát szeretném oldani a következő információval: nem egy identitásként élünk. Többes identitásokról beszélünk, melyek az életben betöltött, szituatíve változó szerepeinkkel vannak összefüggésben. Feltételezem, mindenki megtapasztalta már, hogy attól, hogy bizonyos helyzetekben anya/apaként van jelen, később főorvosként vagy postásként, majd amatőr színjátszóként, mindegyik esetben tud jól működni anélkül, hogy az egy másik szerepét károsítaná. Azaz nincs ellentmondás egy kisebb csoporthoz ÉS a teljes társadalomhoz („magyarok”) való egyidejű tartozás esetében.
Természetesen mivel marginalizált csoportokról beszélünk, a kérdés összetettebb egy tankönyvi példánál: hogy valóban megértsük a szereplők gondolkodását, viselkedését, figyelembe kell vennünk a társadalmat meghatározó hatalmi struktúrát. Ez az, amit Szilvay Gergely nem tett meg, és az írása minőségére vonatkozó kritikának többek között ez is oka. Ugyanis ha az ember ír egy lendületes kinyilatkozást egy társadalmi problémáról, nem nagyon engedheti meg magának, hogy alapvető kérdésekkel ne foglalkozzon. A somlói galuskából kipiszkálhatjuk a mazsolát, ha nem szeretjük. Egy korrekt és színvonalas érvelésből viszont sajnos nem eliminálhatjuk azokat az amúgy evidens tényezőket, amelyek gyengítenék a mondanivalónkat.
A társadalom nem homogén. Semmilyen szempontból nem az. Csoportok alkotják (melyek tagjai más szempontból másmilyen csoportokat alkotnak – hát igen, ez van, a biodiverzitás átka, hogy sajnos semmi sem fekete-fehéresíthető), mely csoportok a társadalmi élet szempontjából (is) eltérő lehetőségekkel, tulajdonságokkal, többek között hatalmi, azaz érdekérvényesítő potenciállal rendelkeznek. Ha valóban őszintén érdekel minket, hogy a romák miért élnek – minden erőfeszítésünk ellenére…? – zárt, elkülönült közösségekben, akkor először is érdemes gyorsan végigszaladni azon, hogyan is működik az, mikor az ember megválaszthatja, hol (és hogyan!) él. Ott kezdődik, hogy minőségi oktatást kap – és ennek biztosítása a mindenkori kormány dolga és felelőssége, amit képtelen volt már húsz éve is biztosítani, tíz éve viszont már nem is akar. Igazán nagyszerű lenne, ha a szerző – jobb újságírók amúgy is szoktak ilyet csinálni – előzetesen elmélyedne abban a témában, amiről beszél, jelen esetben a minőségi oktatás feltételrendszerében, mielőtt beadva derekát a wishful thinkingnek, asztalra csap, hogy márpedig olyan nincs, hogy szegregált iskolába ne lehessen cigány gyerekeket együtt tanítani valami megnyugtató magyarázattal. Röviden: nem, nem lehet.