„Főleg, ha még állást is kíván foglalni, azaz döntőbíró kíván lenni egy szinte átláthatatlan, ám mégis sokak által megélt valóságban. Gyöngyöspata ugyanis nem egy lakatlan filmstúdió alkalmi statisztákkal, hanem valóságos település valódi emberekkel.
Tulajdonképpen Gyöngöspata olyan, mintha egy esettanulmány lenne. Egy település, ahol nem csak a helybeliek teszik próbára magukat. Problémakezelés pro és contra zajlik Gyöngyöspatán, mondhatni Gyöngyöspata hadszínterén. Vonulgatott a Jobbik, aki miatt a gárda szóval ma is rettegtethető a cigányember; vonulgatott a baloldali jogvédő had, akik megnyugvást nem tudtak elérni. Tanítottak és tanítanak vegyesen, ami miatt a jobb képességű gyermekeket nem íratják be a helyi iskolába; és tanítottak a felzárkóztató csoport általi szegregációt felhasználva, ami miatt jó tanulmányi eredményű osztály is volt az iskolában, de végül nagy büntipénz lett a vége.
Tulajdonképpen nyelvtanításkor is kialakítanak egy haladó és egy óvatosan haladó csoportot annak érdekében, hogy más-más módszert alkalmazva végül mindenki eljusson a megfelelő nyelvtudásig. Ám az ilyetén szegregálás ellenére mindenki mehet osztálykirándulásra, részt vehet a farsangi bálon, napközizhet, leckét írhat, járhat uszodába. Csakhogy a gyöngyöspatai speciális csoport ezektől elesett. Nekem ez az igazán elgondolkodtató információ! Mert lehet matematikát, írást, olvasást, környezetismeretet tanulni egyéni képességek és szorgalom szerint kialakított csoportokban, de nem tudom elfogadni a közösségi lét megélésének lehetőségétől való elzárást. Vajon direkt el voltak tiltva a gyerekek, vagy iskolán kívüli okok vezettek ehhez? Van ugyanis olyan település ill. településrész, ahol nem lehet kirándulást szervezni, mert nem tudnak egy fityinget sem befizetni erre a szülők, akik egyébként cigarettára, sörre, hajfestékre, tetoválásra tudnak költeni... Bizony létezik olyan iskola, ahol a taneszközöket nem lehet az iskolából hazavinni, mert télen eltüzelik. Sejtésem szerint ott valóban nincs HÁZIfeladat.