A progresszív oktatás mítosza

2019. december 16. 12:19

Miközben azt gondoljuk, hogy a PISA-teszt azt méri, melyik ország oktatási rendszere jobb a másiknál, valójában a verseny inkább arról szól, melyik ront kevesebbet a diákok értelmi képességein.

2019. december 16. 12:19
Mozgástér blog

„A 21. század egyik nagy mítosza, hogy a különböző progresszív oktatási módszerek a tanítást hatékonyabbá és jobbá, a gyerekeket pedig okosabbá és kreatívabbá teszik. Az az oktatási rendszer, amely nem cseréli táblagépekre a könyveket, és nem hagy fel a tanítás ósdi eszközeivel (a nyolc órás iskolakezdéssel, az osztályozással, a vizsgákkal stb.), végérvényesen lemarad a fejlettségi versengésben – szól a liberális mantra.

Miközben azt hisszük, hogy a gyerekek a sok fejlesztésnek és a legmodernebb pedagógiai módszereknek köszönhetően egyre okosabbak lesznek, a helyzet pont fordított. Nemrég került nyilvánosságra a Nemzetközi Diákértékelési Program (PISA) legfrissebb felmérésének eredménye, amely elég borús képet fest az OECD országok oktatási rendszeréről. Bár szerencsére Magyarország hosszú idő után ismét javítani tudott az eredményein, a legtöbb OECD-országban az ezredforduló óta folyamatosan romlik a diákok kompetenciaszintje. Miközben azt gondoljuk, hogy a PISA-teszt azt méri, melyik ország oktatási rendszere jobb a másiknál, valójában a verseny inkább arról szól, melyik ront kevesebbet a diákok értelmi képességein.

Egy évvel ezelőtt írtam arról, hogy az ezredfordulósok nemzedéke, akiknek már bőséggel jutott a progresszív oktatási módszerekből, az élet számos területén rosszabbul teljesítenek, mint elődeik. Az Y-generáció tagjainak nem csak az egészségügyi állapota, személyes kapcsolatai és pénzügyi helyezte rosszabb, mint szüleinek volt, de az egyre progresszívebbé váló oktatás ellenére – vagy éppen amiatt? – egyre gyengébb teljesítményt nyújtanak a tanulás területén is. Vajon milyen okok állhatnak a tanulók teljesítményromlása mögött? A felbomló hagyományos családmodell? Az iskola és a szülő tekintélyének módszeres felszámolása? A versengés helyett a csoportmunka erőltetése az alapfokú oktatásban? Mind-mind a liberálisok által kierőszakolt változások, amelyek az egyéni erőfeszítés és a teljesítmény ellen hatnak.

Jól emlékszem még, hogy néhány évvel ezelőtt mekkora felhajtás volt a finn oktatási rendszer körül. A sajtó piedesztálra emelte a skandináv ország oktatási reformjait, amelyek eltörölték a korai iskolakezdést, a házi feladatot és a vizsgákat. Már akkor is voltak, akik megkérdőjelezték a felelősség, következmények és elvárások nélküli oktatás sikerességét, mára azonban a számok is világosan jelzik a finn oktatási reform bukását. A 2003 és 2019 között a PISA-felméréseken elért finn eredmények folyamatosan romlottak mind a tudományos ismeretek (26 ponttal), mind az olvasás (23 ponttal), mind pedig a matematika (37 ponttal) területén. Az, hogy Finnország még a visszaesés ellenére is a PISA-tesztek élvonalában van, sokkal inkább a korábbi, hagyományos oktatási rendszerüknek köszönhető. 

Azon is érdemes eltöprengeni, hogy az ún. okoseszközök, valóban okosabbá teszik-e a fiatal generációkat? Az utóbbi időben egyre több olyan kutatás születik, ami azt bizonyítja, hogy a digitális eszközök nemhogy segítenék a tanulást, éppen hátráltatják azt, a túlzásba vitt képernyőbámulás ugyanis fizikai károsodást okoz az agyban. Egy norvég vizsgálat megállapította, hogy a diákok sokkal jobban emlékeznek egy szövegre, ha azt papíron olvassák, nem pedig Kindle-ön vagy iPaden. A digitális eszközökön olvasott szövegeknél gyakori jelenség az »emlékezet-kihagyás« – vagyis, hogy többszöri újraolvasás után sem tudjuk megjegyezni a mondatokat –, papíralapú olvasás során ugyanis az agyunk olyan fizikai mankókat is használ, mint például az adott mondat elhelyezkedése a lapon. Egy másik, amerikai kutatás pedig bebizonyította, hogy a vizsgákon sokkal jobban teljesítenek azok a diákok, akik a mobiltelefonjukat egy másik helyiségben hagyták, mint azok, akiknek kikapcsolt állapotban ugyan, de szemmel látható helyen volt a telefonjuk. Az amerikai kutatók által »agyelszívásnak« keresztelt jelenség lényege, hogy habár az agyunk tudatos része nem gondol az okostelefonunkra, a tudatalattink folyamatosan küzd az ellen, hogy a telefonunkra gondoljunk, felemésztve kognitív erőforrásaink egy részét. Szintén egy egyesült államokbeli egyetemen zajlott az a kísérlet, amely bebizonyította, hogy a valódi, nyomtatott könyvek olvasása vissza tudja fordítani a digitális képernyőn történő olvasás és tanulás káros hatásait.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 105 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
catalina9
2019. december 17. 07:53
Miközben azt hisszük, hogy a gyerekek a sok fejlesztésnek és a legmodernebb pedagógiai módszereknek köszönhetően egyre okosabbak lesznek, a helyzet pont fordított. " hát ez is cél, minél butábbak vagyunk annál okosabb nálunk a Goldman Sachs, Bernard Lévi, Jordán Tamás, Karácsony Gergely....nem véletlenül tüntetnek a "túlterhelt", de inkább csak terhelt pedagógusok, Törley Katák, Gallónék, Mendreyk...nem véletlenül Willkommentskulturoznak a progresszív libsik, Soros és a zsidóktól hemzsegő szervezetei, képzeljük el, milyen lesz az oktatás színvonala ott ahol a tanulók még a nyelvet sem ismerik..
rongilas
2019. december 16. 19:20
Két választ kaptam: egyet Halal Barbitól, egyet pedig groswenor1-től. Mindegyik válasz tükrözi szellemi képességeiket, iskolázottságukat, illetve amit próbáltak beléjük tömködni tanítás címén. Persze lehet, hogy az iskolájuk, vagy tanáraik voltak ilyenek - ebben a "kockás-inges" világban ma már semmi sem lehetetlen.
A teremburáját
2019. december 16. 19:09
Szerintem sem az atomszerkezethez, sem a vegyértékhez nem kell fizika. Az atomszerkezethez pl. jól fog ha ismerik földrajzból a Naprendszert, ahol a nap az atommag, a bolygók és pályáik meg az elektronok.
rongilas
2019. december 16. 14:46
Én 42 évig voltam tanár, ebből 10 évet igazgató. Nagy átalakuláson ment keresztül az oktatás, van ami jó, van ami nem. Ebben lehet vita, hogy milyen eszközökkel, milyen metódussal érjük el a kívánt hatást. Országokat, nemzeteket összehasonlítani hülyeség. Más kultúrák, más hagyományok, más lakossági összetételek léteznek. Nem hiszem, hogy pld. finneknél sok-sok roma tanuló lenne, akik bizony a mi átlagunkat erősen módosítják (az okokat most nem részletezem). Jómagam matek-fizika szakos voltam, tehát a humán rész csak akkor volt igazán a látókörömben, mikor igazgatóskodtam. De vallom: amitől ma annyira rettegnek, a memoriterek, a kívülről megtanulandó versek vagy fizikai törvények elengedése óriási bűn volt, s ma is az. Nem jó mindenre a wikipédia, nem jó mindenre az okostelefon, s a projektes kivetítő sem. Nem is kell ecsetelnem: egy szépen előadott vers, egy szép, közös színházi (no nem a libsi-színházi) élmény, egy közös kísérletező fizika-óra, egy terepgyakorlattal összekötött matematika-óra milyen hatással lehet a fejlődő agy számára. Pedagógus-társadalom? Mindig kissé kontraszelektált volt, erős elhivatottság-érzéssel választotta ezt egy fiatal az életpályájának. Ma már ez nem divat, az "élj a mának" ezt nem engedi meg. Kevés fizetés, kevés elismertség, kevés sikerélmény vár a mai tanárjelöltekre. De nem szabad feladni. Nem szabad ész nélkül tömni a zsebet sem, mert akkor a nem kívánatosak is a pályára jönnének - de ennél több kellene. Meg az ellenhangokból, a siránkozókból, a huhogókból kevesebb. És akkor még 71 évesen is "tanár úr"-nak szólítják az embert.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!