A választópolgárok azonban lehetnek passzívan önzők, vagy drukkerek, és lehetnek nagyon változékony utópisták
– így a tájékozatlanság, fake news, a manipulációk jelentősen torzítják, félreértelmezik a szavazás végeredményeit, illetve a szavazók eredeti szándékait. Thomas Hobbes, a 16-17. századi angol filozófus szerint az ember természetes állapota a széthúzás: „Amint lehetőségünk adódik rá, megpróbáljuk legyőzni a többieket, ezáltal minél előnyösebb helyzetbe juttatni magunkat.” Ezért van szükség szerinte a szuverénre, a Leviatánra, a halandó Istenre – vagyis a keménykezű uralkodóra, mert „ő majd megfékezi az emberek önző, erőszakos vágyait, és rendre, a hierarchia szabályaira kényszeríti őket”.
Manapság ezt a szerepet nyilvánosan már egy politikus sem vállalja fel. Pedig a mai gyakorlatban is a demokrácia próbája lehetne a személyes azonosulás jelensége. A politika mintha kedvelné az alibizmust. A szavazó polgár is rejti véleményét. Tart a „demokratikus következményektől”. Az igazság és rendkereső szándékunk a tudatunk alatt is a hierarchia felé tolódik el. Írásában Kiszelly Zoltán is az Allensbach Intézet friss kutatására hivatkozik, ugyanis a német válaszadók háromnegyede, 78 százaléka nem mer nyilvánosan politizálni… A Shell Ifjúsági Kutatásban a 12-25 éves válaszadók 68 százaléka is úgy érzi, hogy egyes témákról nem lehet szabadon beszélni. Az FDP elnöke meglepődött, amikor a migráció korlátozásáról, vagy az autóipar jövőjéről és adócsökkentések szükségszerűségéről beszélt egy kampánygyűlésen, hogy utána milyen sokan gratuláltak bátorságához. A Bild idézi Werner Patzel politológus véleményét, „természetesen mindenki szabadon elmondhatja véleményét, legfeljebb el kell viselnie a következményeket. A tudat alatti vágyunk uralja szándékainkat a hierarchia felé, avagy csak simán gyávák vagyunk.”
És most a gyávaságra egyértelműen ne tekintsünk elutasítóan. Márai szerint is a gyávaság lehet a túlélés, a további munkálkodás biztosításának etikus eszköze. Etikai értékeit a mérték határozhatja meg, hasonlóan a demokráciához. A demokrácia – idézi Kaplan Alexis de Tocqueville, francia filozófus gondolatmenetét, nem valami önmagában való „helyes rendszer” vagy érték. Nem úgy kell rá tekinteni, mint mondjuk egy festményre, ami esztétikai szempontból lehet értékes, hanem egy társadalmi fejlődési folyamat terméke, mindenféle morális érték nélkül. Mérték és mértéktelenség szempontjából valóban túlkapások voltak és lesznek.
Ilyenek Fukuyama és Marx gondolatai (jóslatai), vagy a bigott vallások túlkapásai – a megváltás emberi, tehát eleve hamis kísértése.