„Mondhatnánk első megközelítésben, azért lett Christine Lagarde a kiválasztott, mert olyan lehetetlen feladat vár rá, mint sokszor a gyermekes nőkre: a kör négyszögesítése.
A sajtó az Európai Bizottság hétgyermekes női elnökének választásával volt elfoglalva, és közben alig kapott visszhangot az, hogy női elnököt jelöltek az Európai Központi Bank (EKB) élére is, szakítva egy hagyományosan férfibarát bankintézmény vezetéskultúrájával.
Hogyan függ össze a kör négyszögesítésének kérdése az euró, a közös európai pénz központi bankjának a problémájával? Úgy, hogy az új elnöknek meg kell oldania, hogy a közös pénz, az euró szolgálja a dél-európai országok pénzügyi érdekeit, de egyúttal a sokkal fejlettebb északi országokét is.
Az eurót ugyan a leköszönő elnök kimentette egy súlyos válságból, de ennek árát nem fizették meg a tagállamok. Így például jelentősen sérült az EKB vezetésének jogi és erkölcsi legitimációja, hiszen a foganatosított, úgynevezett nem szokásos elnöki intézkedések több esetben meghaladták a felhatalmazás adta jogkört.
Az EKB elnöke olyan gazdaságpolitikai szerepkört vont magához, amit korábban mereven elutasított az uniós pénzügyi rendszer alkotmánya. Így például az eladósodott országok államkötvényeit fedezetlen banki pénz kibocsátásával vásárolta, hogy ezzel mérsékelje ezen országok kamatterheit. Érthető, ha az EKB jogi túlterjeszkedése ellen Németországban alkotmánybírósági eljárást is kezdeményeztek.
Ennek a jogi eljárásnak a sajátos ide-oda tologatása és halogatása is jelzi, hogy olyan kérdéseket terjesztettek joghatóságok elé, amely kérdésekre a jog bevett eszközeivel aligha lehet válaszolni. Ugyanis egy politikai felhatalmazás nélküli grémium, az EKB válságmentésre napok alatt a sokszorosát elkölthette annak az összegnek, aminek csak a töredékére hatalmazták fel az Európai Unió éves költségvetését!
De lépjünk tovább.
Egyáltalán érvényben van-e az Európai Unió alapokmányának számító maastrichti szerződés? Ha érvényben van, akkor miért nincs érvényben? – tehetnénk fel a kérdést, hiszen a közös valuta védelme érdekében elfogadott maximális, a GDP arányában 60 százalékos eladósodottságot már régóta nem tartják be jelentős országok. Görögország esetében ez az arány jelenleg 182 százalék, Olaszországban 132, Cipruson és Belgiumban 102, Franciaországban, az euróövezet domináns országában is 100 százalék. Más megközelítésben ez azt jelenti, hogy míg ezek az országok súlyos pénzhiánnyal küzdenek, egyes északi országokba, különösen Németországba dől a pénz. Az nyilvánvaló, hogy a jog hagyományos eszközeivel ez a helyzet nem oldható fel.