A keresztény szabadságról

2019. augusztus 27. 07:06

Ha a liberális jogok végtelen kiterjesztését nézzük, akkor hol a másik szabadságjogának határa?

2019. augusztus 27. 07:06
Nagy Ervin
Nagy Ervin
Magyar Hírlap

„A liberális logikával egyébként a józan paraszti ész is megbirkózik. Például az egyéni szabadságjogok egyik legérzékenyebb ügyében, a melegjogok megfogalmazásakor is megszólal a normalitás tiltakozó hangja. De az is igaz, hogy a józan ész által vezérelt ember hamar felteheti azt a kérdést is, hogy ha a liberális jogok végtelen kiterjesztését nézzük, akkor hol a másik szabadságjogának határa? Mert hol is húzzuk meg a határt? Ha a homoszexuális párok házasodhatnak, és gyermeket is örökbe fogadhatnak, akkor vajon nem ütköznek-e bele egy-egy gyermek egészséges testi és lelki fejlődéshez való jogába? A kérdés költői, ennek ellenére jól mutatja azt, hogy az egyének közti ilyesfajta »egyensúlyozás« könnyen kerülhet annak csapdájába, hogy a gyengébb élőlény (ebben az esetben egy gyermek) jogai veszítenek.

A keresztény szabadság fogalom egyik alapját Máté evangéliumában olvashatjuk. »Mindazt tehát, amit akartok, hogy az emberek megtegyenek veletek, ti is hasonlóképpen tegyétek meg velük« (Máté 7:12).

Ez minden magyarázat nélkül érthető elv. Ha mindezt kiegészítjük azzal a leginkább konzervatív politikai alapvetéssel, hogy a természetes közösségek, azaz a család, a nemzet és hitbéli csoportok is ugyanolyan védelemre, sőt, gyakran ugyanolyan pozitív diszkriminációra »szorulnak«, mint az egyén, akkor meg is kapjuk a kereszténydemokrácia, azaz az egyik illiberális demokrácia típusának szabadságfelfogását. A legfontosabb azonban, hogy az egyes jogszabályokban is ezt lássuk viszont. És, ha az elmúlt tíz év társadalompolitikai céljait szemléljük, akkor láthatjuk is, de még jó pár évig látnunk is kell, mert egy ilyesfajta, értékelvű »áthangolás« nem egy ciklus alatt valósul meg.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 105 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gayhu
2019. augusztus 27. 13:52
Ha a homoszexuális párok házasodhatnak, és gyermeket is örökbe fogadhatnak, akkor vajon nem ütköznek-e bele egy-egy gyermek egészséges testi és lelki fejlődéshez való jogába? Teljesen jogos! De mi van annak a gyermeknek az egészséges testi és lelki fejlődésével, akit már 1 hónapos korában a kereszténység skatulyájába zárnak? Az ellen sem tiltakozhat! Mi van annak a gyermeknek az egészséges testi és lelki fejlődésével, akit az apja 5 hónapos korában agyonver? Akit az anyja éheztet, akit az anyja megölet? És miért lenne akkora probléma, ha melegek nevelnének fel olyan gyerekeket, akik senkinek sem kellenek? Akkora baj lenne, hogy nem egy árvaházban, lelkinyomorrékent nőnének fel, hanem családban ahol szeretik őket!?? Én tényleg nem értem ezt a hozzáállást.
Robur
2019. augusztus 27. 12:51
A felcsúti majom kitalálta ezt a keresztény szabadság nevű marhaságot, mert azért érzi, hogy az illiberalizmusnak elég szabadság ellenes bukéja van. Kár, hogy ilyen fogalom nem létezik.
Robur
2019. augusztus 27. 12:48
Ervinke, a dolog nagyon egyszerű, csak hülye vagy hozzá: "Igazából csak két törvény van. Az első, hogy: tégy, ahogy akarsz. A második, hogy: ne támadj más személyére vagy tulajdonára. Ennyi az egész törvény, bárki képes megtanulni."
Szabó A. Imre
2019. augusztus 27. 12:15
„Valódi demokrácia csak »jogállamban« és az emberi személy helyes értelmezése alapján lehetséges. Ez igényli azon nélkülözhetetlen feltételek megteremtését, amelyek biztosítják a személy kibontakoztatását a valódi eszmények megvalósítását célzó nevelés és képzés által, valamint a »társadalom személyességének« növekedését a részvétel és a közös felelősség struktúráinak megteremtése által. Napjainkban hajlanak az emberek arra, hogy az agnoszticizmust és a szkeptikus relativizmust olyan filozófiának és alapvető magatartási formának tekintsék, amely megfelel a politikai demokrácia követelményeinek, azokat pedig, akik meg vannak győződve arról, hogy ismerik az igazságot és szilárdan ragaszkodnak hozzá, demokratikus szempontból megbízhatatlanoknak tartsák, mert nem fogadják el, hogy az igazságot a többség határozza meg, vagy hogy az igazság a politikai erőviszonyoknak függvényében változik. Ezzel kapcsolatban figyelembe kell venni, hogy ha nem létezik olyan végső igazság, amely a politikai cselekvést irányítja és szabályozza, akkor az eszmék és a meggyőződések könnyen a hatalmi célok eszközeivé válhatnak. Ha egy demokráciából hiányoznak az alapvető értékek, akkor az előbb-utóbb leplezett vagy leplezetlen totalitarizmusba fordul, miként a történelem tanúsítja. Az Egyház nagyon jól ismeri a fanatizmusban vagy a fundamentalizmusban rejlő veszélyt; ezek ugyanis tudományosnak vagy vallásosnak tűnő ideológia címén feljogosítva érzik magukat arra, hogy az igazságról és a jóról alkotott felfogásukat másokra is rákényszerítsék. A keresztény igazság nyilvánvalóan nem ilyen természetű. Mivel a keresztény hit nem ideológiai jellegű, egyáltalán nem törekszik a változó társadalmi és politikai valóságot merev modellbe zárni, és elismeri, hogy az ember élete koronként különböző és tökéletlen formában bontakozik ki. Az Egyház tehát, amikor elismeri az ember transzcendentális méltóságát, a szabadság tiszteletben tartását tekinti irányelvének és módszerének. (…) De a szabadság csak az igazság befogadása által érvényesül teljesen: egy igazság nélküli világban a szabadság elveszíti tartalmát, és az ember vad szenvedélyeinek, nyílt vagy rejtett tényezőknek a hatása alá kerül. A keresztény viszont éli a szabadságot (vö. Jn 8,31-32), szolgálja a szabadságot; hivatásának missziós természetéből eredően állandóan hirdeti az általa már megismert igazságot; másokkal folytatott párbeszédében figyelembe veszi az igazság minden töredékét, amelyet az emberek életében és az egyes nemzetek kultúrájában felfedezett, szüntelenül hangsúlyozza mindazt, amit hite és egészséges értelmi erőfeszítése révén az emberi személyről tanult.” https://regi.katolikus.hu/konyvtar.php?h=86
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!