Tanárnak tanulunk, pedagógusok leszünk. Szó sincs róla, hogy ne tudnánk, mi vár ránk. Nem sorolhatnak minket azok közé a naiv egyetemisták közé, akiknek fogalmuk sincsen róla, hogy mit tartogat számukra a munkaerőpiac. Mi tisztában vagyunk mindennel. Jól látjuk a kilátástalan jövőt – és igen, pont az ebből fakadó ambivalencia az, ami megrémiszt minket.
Tudjuk, milyen szorosan köti majd meg a kezünket a tanterv és a tankönyvrendelet; tudjuk, mennyi felesleges adminisztráció és portfólióírás vár majd ránk; tudjuk, hogy ezek mennyi időt vesznek majd el a gyerekekkel való minőségi törődésünkből; tudjuk, hogy a kötelező továbbképzéseinket olykor saját zsebből kell majd finanszíroznunk; tudjuk, hogy a szülők legtöbbször ellenünk és nem mellettünk lesznek majd; tudjuk, hogy alig találunk majd valakit, aki nem lenéz, hanem megbecsül minket a szakmánkért; tudjuk, hogy a munkánkat a létező összes módon ellehetetleníteni igyekeznek majd; sőt, ha nem is biztosan, de 90 százalékban még azt is sejtjük, hogy végső soron minket is pályaelhagyóvá kényszerítenek majd a körülmények.
Ó, és akad még valami, amit egészen biztosan tudunk: a pedagógus bértábla szerint kezdetben nettó 135 000 forintot fogunk keresni, és 200 000 fölé még hosszú éveken át fixen nem kúszik a nettó bérünk. Igen, mi már az egyetem alatt tudjuk, hogy kevesebbet kapunk majd, mint egy CNC-esztergályos, egy call centeres, egy árufeltöltő vagy egy kirakatrendező. De igazából majdhogynem mindegy is, hogy az index.hu mely fizetésmutató csúszkáját húzogatjuk, sejtjük, hogy úgyis többet mutat majd, mint a fiatal tanárok bérét jelző. És félreértés ne essék: mi egyáltalán nem sajnáljuk egy szakmától sem a pénzt, csupán magunkat sajnáljuk annak indokolatlan hiányáért.
Egyébként nemrégiben a Pedagógusok Szakszervezete Országos Ifjúsági Tagozata kampányt indított, melyben fiatal pedagógusok a fizetésükkel fotózkodnak, ezzel felhívva a figyelmet a szemtelenül alacsony, és a tanulással, gyakorlattal töltött idővel közel sem arányos bérezésre.”