Mégpedig azért, mert azt sugallja, hogy a világon megvalósítható, hogy minden ország demokratikus legyen. Ez azonban erősen megkérdőjelezhető. Elvont értelemben persze ki tagadná, hogy a demokrácia jobb dolog, mint a nem demokrácia. Ám ha azt nézzük a demokrácia-nem demokrácia dimenzió egy nagyobb egység része, akkor talán jobban értjük, mire gondolok.
A demokráciák voltaképp mintaadó országok. Az angol 1688 – világmintát ad. A magyar 1688-ban szó sincs e minta követéséről, csupán egy korfeladat megválaszolásáról, a török nélküli Magyarország megteremtéséről. S 1688 után vagy 150 évig a brit minta követéséről sincs szó. Magyarország az angol modellt csak a reformkorban fedezi fel, amikor Széchenyi a legésszerűbben berendezett országként emlegeti Angliát, és mint ilyet ajánlja példának a magyar közönség számára.
De mégiscsak lehet valami oka annak, hogy Magyarország ma is küzd a demokráciával. Az ok az, hogy ez a nemzet utálja a demokráciát vagy – jó, enyhítsünk – ambivalens viszonyban áll vele?
Nem ez a fő ok. Hanem az a különbség, hogy a mintaadó demokráciák merőben más jellegűek, mint a mintakövető országok. Ahhoz tehát, hogy a világ minden országa demokrácia legyen, és végre megvalósultnak láthassuk a világ egyik legszebb (s egyben legveszélyesebb) utópiáját, az kellene, hogy magát a történelmet, s benne a mintaadó-mintakövető egyenlőtlenséget felszámoljuk.
Ám a már említett Acemoglu-Robinson páros épp azt mondja, hogy