„Talán már túl van azon a mozgalom a maga 47 éve alatt, hogy a népzene és néptánc csak a múlt rekonstrukciója legyen. De mitől lesz ez kortárs, mennyit lehet hozzáadni, elvenni belőle?
A képzőművészetben, ahogy minden művészeti ágban is megfigyelhető minden korszakváltásnál az alkotó embernek az a jogos hiúsága, hogy megfogalmazza a művészethez fűződő saját viszonyát. A mi műfajunk ebből a szempontból nagyon nehéz, hiszen az elsődleges feladatunk, hogy a lehető leghűségesebben megtanuljuk a ránk maradt táncos és zenei anyagot. Mi már nem abban a környezetben nőttünk fel, ahol ez a műveltség kikristályosodott, és aminek értékét pont az adja, hogy generációról generációra csiszolták. Ehhez hozzányúlni 21. századi emberként nem könnyű. Viszont ha csak imitáció, idézőjel marad, akkor az nem művészet lesz, hanem egy vitrin mögött tárolt, kitömött hód, kidülledő üvegszemekkel. Ha valaki a néptáncot előadóművészként műveli, de nem tudja lélekkel megtölteni, akkor semmit nem ér az egész. Nagyon fontos, hogy a tánc örömét – ami az eredeti funkciója – ne felejtsük el. Mint Zorba, aki tánc közben az életet félvállról veszi; mert a tánc kimossa az agyadat, megtisztítja a lelkedet. Sokszor ijesztő, ahogy a táncházmozgalom beszorul a saját maga által felállított korlátok közé, és centizgetjük egymás pozícióit, számon kérjük egymáson a ’68-as gyűjtést. Legyenek is olyan fórumok, ahol számon kérjük, de ne írja felül a tánc igazi funkcióját!
Azt is mondják, hogy a néptánc mindig a természeti környezettel szoros összefüggésben alakult. Például a gyimesi tánc azért olyan földközeli, mert miután egész nap a meredek hegyeken dolgoztak, este már nehézkesen emelték a lábukat. Ebből a szempontból itt, a városban hogy fejlődik a néptánc? Felgyorsult?
Van abban valami, hogy gyorsulnak a tempók, gyorsul a mozgalom. De az ember kedélyállapota is befolyásolja a tánc szájízét. Én például egy kimerítő hét után lehet, hogy szívesebben táncolok egy befelé figyelő, kevésbé a közönségnek szóló ritka magyart, mint egy adrenalintól feltüzelt szatmári verbunkot vagy kalotaszegi legényest, ahol férfiak jönnek ki egymás után táncolni a mulatságban, akár egy bikaviadal. Ez az izgalmas a néptáncban: ha életem végéig ugyanazt a nyolc pont legényest táncolnám, ami egy másfél perces táncfolyamat, az is minden alkalommal teljesen másmilyen lenne. Ettől lesz ez művészet.