Notre-Dame tűz után – mi marad a kereszténységből?

2019. április 17. 15:37

Mintha civilizációnk az emlékezés korszakából a régészet korszakába lépne át.

2019. április 17. 15:37
Régis Debray
Figaro

Régis Debray (1940-) francia író, filozófus. A Sartre köréből indult Debray fiatalkorában Che Guevara harcostársaként járta a bolíviai őserdőt, később 1968 nagy kritikusa lett, az elmúlt években pedig egyre konzervatívabb gondolatokat fogalmaz meg a posztmodern világ jelenségeiről.

A Mandiner tavaly portrécikkben mutatta be őt mint a francia szellemi élet egyik legérdekesebb figuráját. Az alábbi szöveg a Figaróban megjelent véleménycikkének fordítása.

*

„Nehéz, még ha ez neki nem is tetszene, nem Valéry-re gondolni, nem tulajdonítani valamiféle szimbolikus jelentést a katasztrófának. A tűzvész több az épített örökségben, a turisztikai ágazatban, a párizsi ismerős tájképben esett kárnál: súlyos sérülés. És nem csupán a hívők és a katolikus hagyomány szempontjából, ami egyébként is nehéz helyzetben van. Egy egyházfő, aki lemond a tisztségéről, a lyoni püspök, akit börtönbüntetésre ítéltek, az egyházi vezetők, akik ellen világszerte eljárás indul, most pedig a leégett Notre-Dame: a dolgok borzasztó fordulatot vettek a római egyház számára.

Miért is ne idéznénk fel, hogy a XIII. Lajos által Máriának felajánlott Franciaországnak a Szűzanya a védőszentje. De Gaulle nem véletlenül ír a Háborús emlékiratok-ban a templomfalakra festett Madonnáról és »Miasszonyunkról, Franciaországról«. Bármennyire is lyukas már kollektív emlékezetünk, egy sajátos népi és nemzeti szubsztanciában esett most kár, az állampolgári közösség csomópontjában, ami az egyetértés és nem a széthúzás jelképe volt, a franciaországi utak nulladik mérföldkövében, ahol egyesülni tudott két sokszor egymásnak feszülő tendencia: a vallás és a politika.

Már csak azáltal is, hogy a főváros szívében található, a nagyvárosi bazilikát valami furcsán hazafias orgonaszó járja át. Még Reims vagy Chartres sem hasonlítható hozzá. Franciaország nem az Egyház legidősebb lányaként tekint többé magára, és ha mi választottuk is szét az egyházakat és az államot,

a legszekulárisabb francia sem utasíthatja vissza ezt az évezredes folytonosságot.

A Notre-Dame-ban ünnepelték a forradalom alatt a Bastille bevételét, később itt imádták Értelem istennőt. Itt énekeltek a Te Deumot VII. Károlyért és Charles de Gaulle-ért, itt tartották Turenne marsall gyászszertartását, ahogy Leclerc tábornokét is.

Itt áldották meg a lobogókat, itt függesztették ki a zászlókat. A Notre-Dame kapuja fölött látható bibliai királyokat megrongálták, mert tévesen a francia királyokkal azonosították őket. Napóleon megkoronázására is ebben a templomban került sor. Ha a köztársaság vezetői a szekuláris elvek szigorú értelmezését követve nem is vettek részt az 1918-as Te Deumon, senki sem maradt el az 1944-esről. Igenis létezik egy történelmi folytonosság, mely Fülöp Ágosttól, sőt a Merovingoktól egészen agnosztikus királyocskáinkig, a 12. századtól a 21. századig tart. A szentély nem szűnt meg létezni a Köztársaság annyi gyásza és reménye, annyi ujjongása és gyötrelme közepette, mint afféle jutalom és végső menedék.

A Notre-Dame-ot megrongálhatta a tűz, de megmenti őt az irodalom,

ez a hely, az emlékek helye, megmarad védelmező jelenlétével, Hugo gondoskodik erről természetesen, de Péguy, Claudel és Proust is. Ceci tuera cela, ez megöli azt, mondatta Hugo főesperesével a Notre-Dame előtt. A kis nyomtatott könyv megöli a gigantikus építményt. A papír a pápát. Most a papírkönyv túléli majd a kőből készült könyvet?

Feltehetjük persze a kérdést: mi fog megmaradni a három támívből, a három keresztelőmedencéből, amelyek Valéry számára Európa forrását és talapzatát jelentették? Görögországból, Homéroszból és Platónból – ki tanul még görögül az iskolában? Rómából, Caesarból és Vergiliusból – ki ír még, mint a fiatal Rimbaud, latin verseket? És

mi marad a kereszténységből, templomtetőiből és huszártornyaiból, titkaiból és rítusaiból?

Mintha civilizációnk az utóbbi esetben az emlékezés korszakából a régészet korszakába lépne át. A víz, ami eddig éltetett bennünket, egyszerre kiszárad? Azt, ami a magasba vonzotta a tekintetünket, ezentúl az alagsorokban kell keresnünk majd? Megátalkodott gondolat, verjük is ki a fejünkből.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 44 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2019. április 17. 21:03
"Notre-Dame tűz után – mi marad a kereszténységből?" Túl sok. Jobb volt és lesz a világ nélkülük és a többi hasonló vallási fanatikus nélkül. Csak három veszélyes vallás van, a keresztény, az iszlám, na meg az a hírhedt harmadik. Az összes többi vallás normálisabb, jóval kevésbé cseszteti az embereke az életmódjuk miattt, na pláne a vallásuk miatt. Az ókorban természetes volt, hogy más népeknek más isteneik vannak, ez senkit nem zavart. Hanem aztán megjelentek a mások isteneit el nem fogadó, meg nem tűrő, kizárólagosságra törekvő keresztények és ...
péterx
2019. április 17. 20:59
A kereszténységből mindig Jézus Kriszus marad, a feltámadott, örök, preegziszens Isten-ember, Megváltónk, az Örök személyes szeretet. Mindig legyőzetve győz!
brabant89
2019. április 17. 19:50
Érdekes írás. Viszont az a jelenség, hogy egy civilizáció elhagyja ezeréves vallását, nem először fordul elő Európában. Igen, ez történt a Római Birodalomban is, amikor 395-ben Theodosius államvallássá tette a kereszténységet és betiltotta az ősi pogány vallást. Akkor is el lehetett mondani, hogy a római állam 1000 éve teljesen összeforrott a római vallással. 410-ben aztán, 15 évvel azt követően, hogy a kereszténység a Római Birodalom államvallásává lett, a nyugati gótok bevették és kifosztották Rómát. Sokakban felmerült akkor is, hogy ez nem véletlen, hanem az istenek büntetése amiatt, hogy Róma elhagyta ősei vallását. Mára a kereszténység is kisebbségi vallássá vált Európa nagy részén. A szekularizált állam jobban viselkedik, mint a keresztények tették, hiszen nem tiltották be a kereszténységet. A keresztény templomok még állnak, nem úgy, mint a görög-római pogány templomok. De jó kérdés, hogy mit lehet tenni egy 1000 éves kulturális örökséggel, amikor az emberek többsége már nem hisz abban a vallásban, amely ezeket a gazdag emlékeket létrehozta.
még fokozza
2019. április 17. 18:56
A kereszténység is gyakran égeti magát.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!