A Robinson Crusoe ma minden ízében anakronisztikus regény, de éppen ezért nagyon is aktuális.
Talán soha nem volt aktuálisabb, mint éppen ma, amikor a néptelen óceánpartokat műanyagszemét borítja, az esőerdőket munkagépek tarolják, s ha valamelyik eldugottabb szigeten rábukkannának egy állatbőrökbe bújt, szakállas remetére, akkor a fotójával még aznap tele lenne az Instagram és a Facebook.
Egy lényegében itthon szinte ismeretlen, 1956-os emigráns magyar költőnek, az Egyesült Államokban élő Horváth Elemérnek van egy verse, amelyben gyönyörűen összegzi azt az olvasatot, amely a Robinsonból számunkra megmaradt. A vers címe Alexander Selkirk. (Ő volt az a tengerész, akinek valós története alapján Defoe megírta a Robinsont.)
Így szól:
„hányszor látta éji tenger fölött
az egyedüllét nagy csillagait?
hányszor a tenger fehér csipkéit
születni s meghalni a homokon?
öt év a talpalatnyi szigeten
valami végtelenhez volt közel
az örök kézzelfogható napok
brutális rendje kecskebőr kabát
napernyő nyíl s elszánt várakozás
a láthatár üres tüze előtt
itt most a kikötő zsúfolt lebujai
ámulva hallgatják amit mondani tud
egyszer fiatalon és halhatatlanul
volt egy sziget nincs mást mondania”
 
Szóljon mindehhez aláfestésül a '80-as évek egyik legendás angol zenekarának, az Art of Noise-nak az egyik felvétele, amelynek címe: Crusoe. Zenére fordított posztmodern, mély melankólia: azt idézheti fel bennünk amit Defoe regénye ránk hagyományozott.