Tehát egy baloldali ember a közelébe se menjen ennek az enciklopédiának?
Dehogynem. Hisz a kötet a párbeszédet is szolgálni hivatott. Ezzel együtt én nem hiszek a különféle narratívák, világnézetek egyenlő érvényében; Isten vagy van, vagy nincs, függetlenül időtől és tértől. Ettől még persze felmerülhet a kérdés, hogy miért nem olyan enciklopédia készült, ami átível a világnézeti határokon; de az a tippem, hogy még a sokféle konzervatív árnyalat egyikéhez-másikához tartozó szerzőket is nehéz volt összefogni, másrészt meg, ha túl sokféle nézet jelenik meg egy enciklopédiában, akkor az nem jó, a végeredmény ugyanis széteső lesz. Jobb egy egységes narratíva, amihez olyan emberek csatlakoznak, akik ezt fel tudják vállalni. Ezen a nehézségen túl pedig az előző évtizedeket tekintve egy világnézetileg sokszínű enciklopédia az, aminek nem lett volna értelme, hiszen az nem pótolt volna igazán létező hiányt; a konzervatív enciklopédia viszont kiegyensúlyoz és kiegészít. Ha egy hajó rakterének egyik fele jól meg van pakolva, akkor nem kezdek el úgy tovább pakolni, hogy akkor ide is egyet meg oda is, hanem akkor szisztematikusan telepakolom a raktér másik felét. Ez tehát egy konzervatív enciklopédia, amit a szerzőgárda büszkén és tudatosan vállal.
Persze pontosan tudjuk, hogy konzervatív attitűdből is sokféle van. Melyik dominál leginkább a kötetben?
A szerzők közt akadnak vallásosak – katolikus és más felekezetűek –, talán agnosztikusok is, némelyek a laissez-fair kapitalizmus hívei, mások meg épp annak erős kritikusai, aztán jelen vannak majdnem-liberálisok, illetve a konzervatív forradalom hívei is. Fő hívószavaink azonban ugyanazok. A konzervativizmus nem helyben maradás, nem is lassított haladás, ahogy sokan gondolják, hanem egy külön elképzelés a világ alakítására – a konzervatív kifejezés pedig ilyen értelemben annyit jelez, hogy egykor bevett, hagyományosnak mondható eszmékre támaszkodik, hogy ne mondjam, az újbaloldallal szemben tudja, hogy a világot nem 1789-ben hívta életre a semmiből a francia forradalom – az azt megelőző pár ezer év gondolkodása, tapasztalata is érvényes, vissza lehet hozzá nyúlni, aktualizálni lehet, alapozni lehet rá.”