„Mondhatjuk, hogy lényegében ez egy jobboldali-konzervatív könyv? Vagy inkább ne mondjunk ilyet.
Határozottan mondhatunk ilyet, hiszen az előbb vázolt megfontolások mellett – sőt előtt – a legfontosabb az volt, hogy ez egy vállaltan jobboldali-konzervatív szemléletű enciklopédia legyen, reprezentatív szerzőgárdával. Enciklopédiát készíteni hihetetlen nagy munka, én a magam néhány szócikkével is rengeteget küzdöttem, ilyenkor ugyanis számít minden apróság: nemcsak az előre megadott terjedelmet kell szigorú pontossággal betartani, hanem szelektálni kell, mi fér bele, mi nem, mit emelsz ki, milyen kifejezéseket használsz. Hogy mondjak pár példát a saját praxisomból: szigorúan 8000 karakterben összefoglalva mi a kultúra vagy mi az erkölcs, mi az USA; vagy épp ezer karakterben – mi a hierarchia, és mire koncentrálsz Francónál? S mivel egy enciklopédia elkészítése ekkora munka, ezért enciklopédiákat ritkán adnak ki és azok sokáig készülnek. Ennek például 2013-ban kezdődtek a munkálatai. Van pár olyan könyves vállalkozás a magyar tudománytörténetben, például a néprajz területén, amelyek esetében évtizedekig adták ki az egymás után érkező köteteket, s volt, hogy akár egy évtized is kimaradt pénz- és emberhiány miatt. Az ilyen velejárók miatt konzervatív szemléletű, átfogó jellegű politikai enciklopédia nem is jelent meg a kommunista hatalomátvétel, azaz a huszadik század közepe óta. A Lánczi András által szerkesztett, 1995-ös Politikai filozófiák enciklopédiája pedig nem teljesen ugyanarra koncentrál, mint a jelen kötet, melynek egyébként ő is szerzője. A legtöbb tudományterületen a ma is használt, bevett lexikonok, enciklopédiák, kézikönyvek még a kommunizmusban készültek, gondoljunk csak az irodalom területén a „Spenót”-ra; ezek nyilván nem használhatatlanok, sőt egyenesen legendásak is lehetnek, mint a – persze nem lexikon műfajú – háromkötetes Erdély története a nyolcvanas évek végéről, ami akkor forradalmi vállalkozás volt, de a marxizmus keretein belül maradt mind szemléletében, mind tematikájában. A rendszerváltástól a magát világnézetileg semlegesnek beállító szociológiai, „objektív” szemléletmód volt a meghatározó, ami azonban pusztán egy felvilágosult-balliberális szemlélet maszkjaként szolgált. Világnézeti és ideológiai semlegesség ugyanis nem létezik, maximum kiegyensúlyozottság és méltányosság. Érdemes erről Michael Freeden ideológiakutató munkáit olvasni.