„A brüsszeli Az Európai Történelem Háza múzeumban a látogató a francia forradalom európai hatása, majd az ezt követő ipari forradalom és gyarmatosítás bemutatása után szükségképppen belefut az első világháborút bemutató terembe.
E szoba közepén drámai egyszerűséggel vitrinben állították ki azt a pisztoly, amellyel Ferenc Ferdinándot és feleségét Szarajevóban lelőtték. A múzeum csoportos vezetésen az idegenvezető elmondta, hogy az intézmény létrehozását és működését kisérő viharos viták megoldásaként, mikor tudniilik az egyes nemzetek és politikai érdekcsoportok a saját történetüket hiányolták a kiállításból, az a megállapodás született, hogy a kiállítás különböző tárgyait rotációs alapon majd cserélik. Így idővel minden ország lehetőséget kaphat arra, hogy a történelme fontos tárgyait bemutassa ebben a brüsszeli múzeumban.
Mikor rosszmájúan megjegyeztem, hogy Gavrilo Princip pisztolyát nem lehet elrotálni, a kurátor csak nagyvonalúan legyintett, és elmondta, hogy négy autentikus példányt őriznek ebből a tárgyból négy különböző európai múzeumban. Hogyan lehet négy autentikus pisztoly, amikor a szarajevói merényletben egyértelműen egy pisztoly sült el – kiváltva ezzel az európai balszerencsés események láncolatát? És hogyan lehet, hogy a múzeum mind a négyet idővel mint autentikusat állítsa ki a nemzeti hagyományok európai pluratitása jegyében? Józan ésszel azt gondolnánk, hogy nem bonyolult feladat, hogy ha nem lehet eldönteni, hogy melyik pisztoly volt AZ a pisztoly, akkor nem kell mind a négy pisztolyt autentikusnak nevezni.
Mi következik a szarajevói pisztolyok ezen hamis pluralitásából? Először is, hogy vannak olyan helyzetek, amikor nem lehet megúszni, hogy egy pisztolyra azt mondjuk, hogy az a valódi pisztoly. Nem lehet plurálisnak és befogadónak lenni, amikor a józan ész is azt súgja, hogy az adott kérdésre itt csak egy megoldás van. Meg kell mondani melyik pisztoly az a pisztoly. Ugyanígy nem lehet elkenni azt, hogy ezt a kérdést csak olyan valaki tudja eldönteni, aki ismeri a korszak történetét és forrásait, azaz szakértője a kérdésnek. Szakértők meg úgy lesznek, hogy valakik az illetőt erre kiképzik és megtanítják. Ez a folyamat bármennyire is egyszerűnek és magától értetődőnek tűnik, mára már egyáltalán nem az. A tudomány művelői, intézményei és a tudományos tudás ellen indítottak támadást azok, akiknek nemcsak, hogy nem érdekük, hogy tudják, melyik pisztoly volt az a pisztoly, hanem azokat, akik szeretnék tudni vagy már tudják is, bírálják, nevetségessé teszik, sőt néha testi épségüket is fenyegetik. De vajon mi vezeti ezeket az erőket?